Lehdistötiedote MacGregor Kalmar

Cargotecin Kalmar ja MacGregor edistävät autonomisen rahtiliikenteen kehittämistä osallistumalla AEGIS-projektiin

03.06.2020

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 3. KESÄKUUTA 2020 KLO 12

Cargoteciin kuuluvat Kalmar ja MacGregor osallistuvat EU:n Horizon 2020 tutkimus- ja innovaatio-ohjelman rahoittamaan kolmivuotiseen AEGIS (Advanced, Efficient and Green Intermodal Systems) -ohjelmaan.

Ohjelman tarkoituksena on integroida pienemmät rahtilaivat, sisämaan kuljetukset ja lyhyiden matkojen merikuljetukset suurempien satamaterminaalien kanssa ja luoda kokonaan uusi, eurooppalainen kuljetusjärjestelmä. Tavoitteena on kehittää joustavampi ja käyttäjäystävällisempi kuljetusmuoto, parantaa palvelua sekä vähemmän asutuille että kaupunkialueille ja samalla elvyttää alueellisia ja kaupungeissa sijaitsevia terminaaleja. Kalmar ja MacGregor toimivat ohjelman teknologiakumppaneina.

Euroopan komissio valitsi projektin osoittaakseen, että autonomisten alusten ja satama-automaatioteknologian avulla merikuljetuksia voidaan kehittää entistä joustavammiksi ja käyttäjäystävällisemmiksi ja samalla vähentää kuljetusten ympäristövaikutuksia Euroopan Unionissa.

Janne Suominen, kehityspäällikkö, MacGregor: “Automaation lisääminen lastinkäsittelyyn erikoistuneissa aluksissa ja satamissa on kriittistä merenkulkuun perustuvan logistisen järjestelmän kehittämiseksi Euroopan sisäisessä tavaraliikenteessä. Odotamme, että osallistumisemme AEGIS-ohjelmaan tarjoaa meille arvokasta sisältöä strategisiin hankkeisiimme, kun kehitämme maailmanluokan lastinkäsittelyteknologiaa autonomisiin kuljetuksiin.

Lasse Eriksson, teknologiajohtaja, Kalmar Mobile Solutions: “Tähän projektiin osallistuminen mahdollistaa sen, että voimme auttaa pienempiä satamia ja sisämaan tavaraliikenteen toimijoita vastaamaan haasteisiin, jotka liittyvät tieliikenteestä johtuviin ruuhkiin, skaalausongelmiin, yhä kasvaviin aluskokoihin, varastointitilan rajallisuuteen sekä työvoimakustannuksiin ja sen saatavuuteen.”

Lisätietoja lehdistölle:
Maija Eklöf, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kalmar, p. 020 777 4096, maija.eklof@kalmarglobal.com
Robin Thuillier, viestintäjohtaja, MacGregor, p. +65 9730 4301, robin.thuillier@macgregor.com

Cargotecin (Nasdaq Helsinki: CGCBV) johtavat lastin- ja kuormankäsittelyn ratkaisut lisäävät älykkyyttä tavaravirtoihin ja sujuvoittavat arkea. Cargotecin liiketoiminta-alueet Kalmar, Hiab ja MacGregor ovat alojensa edelläkävijöitä. Niiden ainutlaatuinen asema satamissa, merillä ja maanteillä takaa maailmanlaajuisten tavaravirtojen optimoinnin, ja ne luovat asiakkailleen kestävää arvoa. Cargotecin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 3,7 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää noin 12 500 henkilöä. www.cargotec.fi