Lehdistötiedote Cargotec

Akateeminen yhteisprojekti vauhdittaa Hiabin tutkimus- ja kehitystyötä

18.03.2013

HIAB, LEHDISTÖTIEDOTE, 18 MAALISKUUTA 2013 KLO 13.00

Cargotec-konserniin kuuluva Hiab saa Euroopan unionilta rahoitusta kolmivuotiseen yhteistutkimusprojektiin kolmen Puolasta ja Ruotsista olevan akateemisen kumppanin kanssa. Projekti tehostaa entistä ympäristöystävällisempien ja turvallisempien kuormankäsittelylaitteiden tutkimus- ja kehitystyötä. Projekti saa EU-rahoitusta yhteensä 1,4 miljoonaa euroa.

Projektissa kehitetään uudenlaista ohjausjärjestelmää, jonka avulla halutaan parantaa kuormankäsittelylaitteiden käyttöturvallisuutta ja tehokkuutta. Osana projektia luodaan myös strategioita kehittyneiden kevytmateriaalien käyttöön kuormankäsittelyrakenteissa. Näiden materiaalien avulla voidaan vähentää samanaikaisesti sekä laitteiden painoa että polttoaineenkulutusta.

Akateemiset kumppanit valittiin asiantuntemuksen, kokemuksen ja infrastruktuurin perusteella. Puolan Szczecinissä sijaitseva West Pomeranian University of Technology tuo hankkeeseen osaamista sähkö- ja konetekniikan sekä mekatroniikan aloilta. Puolalainen Silesian University of Technology jakaa tietotaitoaan rakennesuunnittelussa, erityisesti rakenteiden vahvistamiseen liittyen. Ruotsalainen Lulea University of Technology tuo mukaan huomattavaa kokemusta ja taitoja teollisen anturiteknologian alalta.

"Innovaatio edellyttää uudenlaista ajattelua ja tämä projekti on kuin innovaatiohautomo. Kun yhdistämme vuosikymmenten kokemuksemme asiakkaiden tarpeiden täyttämisessä eri tieteenalojen viimeisimpään akateemiseen tietoon, voimme saavuttaa yhdessä erinomaisia tuloksia ympäristöystävällisempien ja turvallisempien kuormankäsittelyratkaisujen kehittämisessä. Projektissa käytetään monitieteellistä lähestymistapaa nosturivalmistukseen, ja se edistää keskinäistä tiedonsiirtoa akateemisten ja teollisten kumppaneiden sekä eri maita edustavien akateemisten osallistujien välillä", selittää Rafal Sornek, Hiabin tutkimuksesta ja kehityksestä vastaava johtaja.

Projekti saa rahoitusta EU:lta, ja se kuuluu EU:n ohjelmaan Yritysten ja tiedelaitosten yhteiset toimintamuodot ja kumppanuudet (IAPP) sekä 7:nteen tutkimuksen puiteohjelmaan. IAPP edistää innovaatioiden ja tietojen siirtoa teollisten ja akateemisten toimijoiden välillä koko EU:n alueella.

Projektia voi seurata sen omalla verkkosivustolla http://www.iload.com.pl/

Lisätietoja:
Rafal Sornek, johtaja, tutkimus ja kehitys, Hiab, puh. +48 668 502 453
Pauliina Koivunen, viestintäpäällikkö, Hiab, puh. +358 20 777 5134

Hiab on maailman johtava ajoneuvojen kuormankäsittelylaitteiden toimittaja. Tuotevalikoimaamme kuuluvat kuormausnosturit, puutavara- ja kierrätysnosturit, vaihtolavalaitteet, ajoneuvotrukit ja takalaitanostimet, jotka ovat tunnettuja korkeasta suorituskyvystään. Haluamme olla toimialamme edelläkävijä asiakastyytyväisyydessä ja tarjota kaikkialla maailmassa asiakastarpeet täyttäviä tuotteita ja palveluja.  Hiabissa työskentelee noin 3 000 henkilöä. www.hiab.com

Hiab on osa Cargotecia. Cargotecin liikevaihto vuonna 2012 oli 3,3 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 10 500 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu Helsingin NASDAQ OMX -pörssissä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.com