Lehdistötiedote Cargotec

Cargotecin Teknologia- ja osaamiskeskus Tampereella avattu

21.05.2013

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 21. TOUKOKUUTA 2013 KLO 15.00

Cargotecin Teknologia- ja osaamiskeskus avattiin tänään käyttöön virallisessa juhlatilaisuudessa Tampereella. Juhlavieraiden joukossa oli yhteiskunnan, teollisuuden ja tieteen vaikuttajia, Cargotecin yhteistyökumppaneita sekä henkilökuntaa.

Juhlapuheessaan Cargotecin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin korosti automaation kasvavaa merkitystä satamien toiminnassa: "Tampereella pääpaino on automaatiokehityksen eteenpäin viemisessä. Automaatioratkaisuilla voidaan tehostaa satama- ja terminaalitoimintoja ja edistää niiden kestävään kehitykseen tähtäävää toimintaa. Näemme automaatiossa suuria mahdollisuuksia asiakkaillemme ympäri maailman."

Cargotecin investointi Tampereen Teknologia- ja osaamiskeskuksen rakentamiseen on noin 35 miljoonaa euroa vuosina 2011-2013. Cargotecin Kalmar-liiketoiminta panostaa keskuksessa energiatehokkaiden, turvallisten ja älykkäiden koneiden sekä automaatioratkaisujen kehittämiseen. "Laboratoriossa ja testikentällä simuloidaan satamien toimintaa asiakkaiden tarjoaman oikean datan avulla. Tämä tekee keskuksesta maailman mitassakin ainutlaatuisen", totesi Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen.

Cargotec toimi Tampereella aiemmin Härmälän kaupunginosassa. Avajaistilaisuudessa jaettiin vasta valmistunut Cargotecin Härmälän-aikojen historiateos, joka valottaa alueen 75-vuotista taivalta. "Valtion lentokonetehdas siirrettiin Suomenlinnasta Härmälään vuonna 1936. Lentokonetehtaalta lähtöisin olevaa merkittävää liiketoimintaa on tänä päivänä Cargotecin lisäksi monissa muissakin suomalaisissa suuryhtiöissä. Voi sanoa, että Härmälässä toimi yksi ensimmäisistä suomalaisista yrityshautomoista", sanoi teknologiajohtaja Matti Sommarberg.

Teknologia- ja osaamiskeskus on yksi Suomen energiatehokkaimmista toimistorakennuksista. Maaliskuussa keskukselle myönnettiin kansainvälisen BREEAM-ympäristöstandardin mukainen sertifikaatti.

Lisätietoja:
Matti Sommarberg, teknologiajohtaja, Cargotec, puh. 020 777 4108
Anne Westersund, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, Cargotec, puh. 020 777 4460

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua niin maalla kuin merelläkin - kaikkialla, missä tavara liikkuu. Cargotecin brändit MacGregor, Kalmar ja Hiab tunnetaan johtavista lastin- ja kuormankäsittelyalan ratkaisuistaan ympäri maailman. Maailmanlaajuinen Cargotecin verkosto toimii lähellä asiakkaita, ja kattavat huoltopalvelut takaavat laitteiden jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan. Cargotecin liikevaihto vuonna 2012 oli 3,3 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 10 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.fi