Lehdistötiedote Cargotec

MacGregor-offshore-nosturit erityiskäyttäjien tarpeisiin

15.04.2013

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE 15. HUHTIKUUTA 2013  KLO 10.00

Cargoteciin kuuluva MacGregor on saanut kolmannen identtisen tilauksen offshore-nosturien toimittamisesta
Volstad Maritime AS -varustamon 125 metrin offshore-rakennusalukseen, joka on rakenteilla Bergen Group Fosen -telakalla Norjassa. Tilaus on kirjattu vuoden 2013 ensimmäisen vuosineljänneksen tulokseen.

Tilaus käsittää kahden merenkäynnin liikkeiden kompensointijärjestelmällä (AHC) varustetun offshore-nosturin toimittamisen laivarunkoon 091, joka on sarjassaan kolmas Volstad Maritime -varustamolle. Volstadin viimeisin offshore-alus on sisaraluksiensa tavoin konsultointiyritys Skipstekniskin suunnittelema ST-259-CD-tyyppinen alus ja se on 125 metriä pitkä. Alus toimitetaan Bergen Group Fosen -telakalta Norjasta seismiseen tukimukseen  ja vedenalaisiin tarkastus- ja huoltotoimenpiteisiin.

Kuten kahdessa aiemmassakin tilauksessa, offshore-alukseen toimitetaan yksi 250 tonnin vedenalaisen kuorman nostoon tarkoitettu MacGregor-nosturi ja 15 tonnin offshore-nosturi. Nosturien suunniteltu toimitusaika on elokuussa 2014.

"Tämä on kolmas identtinen offshore-nosturitilaus näihin monipuolisiin erikoisaluksiin", kertoo Frode Grøvan,  laitteista vastaava myynti- ja markkinointijohtaja. Alukset osallistuvat erilaisiin merenalaisiin kunnossapito- ja rakennustöihin, ja ne on suunniteltu vaativiin offshore-olosuhteisiin, kuten MacGregorin nosturitkin".

Ensimmäinen Volstadin uuden sukupolven laivastosta, Grand Canyon (runko 089), toimitettiin lokakuussa 2012. Runko 090 tilattiin helmikuussa 2012 ja se luovutetaan lokakuussa 2014.

Kuvateksti: MacGregorin 250 tonnin ja 15 tonnin nosturit Volstadin Grand Canyon -aluksessa, joka on ensimmäinen kolmesta uuden sukupolven aluksesta

Lisätietoja lehtistölle:
Frode Grøvan, myynti- ja markkinointijohtaja, Advanced Load Handling, puh. +47 99 01 77 82
Frode.grovan@cargotec.com

tai

Heli Malkavaara, viestintäjohtaja, MacGregor, puh. +358 2 4121 252
Heli.malkavaara@cargotec.com

MacGregor on maailman johtava brändi laivojen lastinkäsittelyratkaisujen ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen ja niiden huoltopalveluiden toimittajana. MacGregor-tuotteet palvelevat merikuljetusten, offshoren ja merivoimien logistiikkamarkkinoiden lastinkäsittelytarpeita satamissa, terminaaleissa ja laivoilla.

Lastinkäsittelyratkaisumme yhdistävät olennaisimmat lastinkäsittelyyn, ahtaamiseen ja kuormaukseen liittyvät toiminnot soveltuviksi kunkin alustyypin lastiprofiiliin. Ratkaisumme parantavat alusten tuottavuutta, pienentävät ympäristölle aiheutuvaa kuormitusta ja takaavat kannattavan toiminnan koko laitteiston elinkaaren ajan. www.macgregor-group.com

MacGregor on osa Cargotecia. Cargotecin liikevaihto vuonna 2012 oli 3,3 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 10 500 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.fi