Hiab avaa maailman moderneimman kuormankäsittelylaitteiden kokoonpanotehtaan Puolaan

23.09.2014

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 23.9.2014 KLO 9.00

Cargoteciin kuuluva Hiab juhlii tänään uuden huippumodernin kokoonpanotehtaansa avajaisia Stargard Szczecinskin kaupungissa Puolassa. Stargardin uusi tehdas on osoitus Hiabin aikomuksesta pysyä markkinajohtajana sijoitamalla kestävään kuormankäsittelyteknologiaan.

Virallisten avajaisten lisäksi Hiab esittelee mullistavan nDuranceTM-esikäsittely- ja maalausprosessin, jota käytetään Stargardin uudessa kokoonpanotehtaassa.

nDuranceTM on nanoteknologiaan ja e-pinnoittamiseen perustuva, teknologisesti edistynyt ja ympäristöystävällinen esikäsittely- ja maalausprosessi. Prosessi tarjoaa ainutlaatuisen kolminkertaisen suojan korroosiota vastaan vaikeissakin työolosuhteissa. Menetelmä on täysin fosfaatiton, siinä ei käytetä raskasmetalleja, eikä se tuota käytännössä lainkaan jätettä, mikä johtaa merkittäviin säästöihin energian ja veden kulutuksessa. nDuranceTM-menetelmän avulla Hiab tarjoaa asiakkailleen laitteita, joilla on alan paras huipputeknologiaan perustuva suoja.

Hiab viettää tänä vuonna myös 70-vuotisjuhliaan. Seitsemän vuosikymmentä sitten ruotsalainen suksivalmistaja Eric Sundin kamppaili raskaan puutavarakuorman kanssa, joka piti saada metsästä tehtaalle. Hänen kehittämänsä Hiab-menetelmä ratkaisi ongelman sekä käynnisti kuormankäsittelyalalla vallankumouksen, joka jatkuu yhä tänäkin päivänä.

Hiabin johtaja Roland Sundén iloitsee: "On hienoa, että Stargardin kokoonpanotehtaan käyttöönotto osuu 70-vuotisjuhlavuodellemme. Tehdas osoittaa, kuinka Hiab on kehittynyt teollisuuden pioneerista maailman johtavaksi ajoneuvojen kuormankäsittelylaitteiden toimittajaksi. Hiabin Puolan tiimi takaa sen, että asiakkaamme saavat huipputasoisia laitteita myös tulevaisuudessa."

Hiabin tuotantojohtaja Mika Selänne toteaa: "Eurooppa on Hiabille tärkeä markkina-alue, ja tämä investointi on osoitus jatkuvasta sitoutumisestamme ja uskostamme näihin markkinoihin. Stargardin tehtaalla on ihanteellinen sijainti, josta on erinomaiset yhteydet sekä nykyisten että tulevien asiakkaidemme toimipisteisiin."

Hiabin maailmanlaajuiseen tuotantoverkostoon kuuluu nyt yhdeksän kokoonpanoyksikköä eri puolilla maailmaa. Kaikki tuotantolaitokset käyttävät Hiab Production System -järjestelmää, joka perustuu lean-ajatteluun ja toimintojen jatkuvaan parantamiseen. Samojen prosessien, järjestelmien ja työkalujen käyttäminen kaikkialla takaa Hiab-toimitusten johdonmukaisen laadun.

"Kaikki tuotteemme ovat 'Made by Hiab'. Tuotantolaitoksemme käyttävät samoja prosesseja, komponentteja sekä testaus- ja laaduntakausjärjestelmiä. Tuotekehityksemme perustuu asiakastarpeiden täyttämiseen.  Yhdenmukaisen laadun, arvon, suorituskyvyn ja turvallisuustason tarjoaminen asiakkaillemme kaikkialla maailmassa on meille ensiarvoisen tärkeää", Mika Selänne sanoo.

Hiabin Stargard-tehtaan avajaisia voi seurata suoran webcast-lähetyksen kautta. Kansainvälinen lehdistötilaisuus lähetetään klo 9.30 osoitteessa http://wms.magneetto.com/hiab/2014_0923_stargard/view, ja virallinen avajaisseremonia klo 12.00 osoitteessa http://wms.magneetto.com/hiab/2014_0923_opening_ceremony/view. Tapahtumien tallenteet on mahdollista katsoa verkossa samojen linkkien kautta myöhemmin.

Mika Selänne, tuotantojohtaja, Hiab; puh. +358 40 566 8199, sähköposti mika.selanne@hiab.com
Lotta Clausen, viestintäjohtaja, Hiab; puh. +46705535138, sähköposti lotta.clausen@hiab.com

Hiab on maailman johtava ajoneuvojen kuormankäsittelylaitteiden toimittaja. Asiakastyytyväisyys on meille aina etusijalla. Noin 2,700 Hiabissa työskentelevää ammattilaista huolehtii asiakastarpeiden mukaisista tuotteista ja palveluista kaikkialla maailmassa. Tuotevalikoimaamme kuuluvat HIAB-kuormausnosturit, JONSERED-kierrätys- ja puutavaranosturit, LOGLIFT-puutavaranosturit, MULTILIFT-vaihtolavalaitteet, MOFFETT-ajoneuvotrukit sekä DEL-, WALTCO ja ZEPRO-takalaitanostimet. www.hiab.com

Hiab on osa Cargotecia. Cargotecin liikevaihto vuonna 2013 oli 3,2 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 11 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.com