Hiab tuo markkinoille tähän saakka suurimman nosturinsa; HIAB X-HiPro 1058 vähentää asennus- ja elinkaarikustannuksia

22.01.2015

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 22.1.2015 KLO 11.00 EEST

Osana Cargotecia toimiva Hiab tuo markkinoille HIAB X-HiPro 1058 -nosturin, joka on Hiabin raskaan kapasiteettiluokan valikoiman suurin nosturi. Tämä on ensimmäinen useista uusista tuotelanseerauksista, joiden myötä Hiab pyrkii tehostamaan laatua, suorituskykyä ja kannattavuutta raskaan sarjan laitteiden valikoimassaan.

HIAB X-HiPro 1058 on suunniteltu vastaamaan yhä tiukempiin vaatimuksiin. Nosturissa on useita ainutlaatuisia ominaisuuksia, jotka parantavat tuottavuutta ja luotettavuutta ja vähentävät käyttöiän aikaisia omistuskustannuksia. Nosturin kapasiteetti on 90 tonnimetriä ja ulottuvuus vaakasuunnassa jibillä varustettuna jopa 34,5 metriä ja pystysuunnassa jopa 38 metriä. Tehokas nosturi sopii siis erinomaisesti painavien ja suurten kuormien nostamiseen.

40 % alhaisemmat asennuskustannukset

Markkinoita johtavan Hiabin kuormankäsittelyteknologian suunnittelussa on otettu huomioon myös päällirakentajat. Pultattavan integroidun apurungon, jalustaan asennetun öljysäiliön ja integroitujen lisätukijalkojen ansiosta nosturin asennus ja konfigurointi sujuvat entistä nopeammin. Nämä ominaisuudet ovat tehneet vaikutuksen myös TVI Tècnica de Vehicles Industrials Gironan johtajaan Xavier Picartiin

"Uuden HIAB X-HiPro 1058 -nosturin asentaminen on entistä nopeampaa, siistimpää ja edullisempaa. Arvioni mukaan säästämme perusnosturin kohdalla 180 työtuntia, mikä on 40 % kokonaiskustannuksista", Picart toteaa. "Tärkeimmät aikaa säästävät ominaisuudet liittyvät uuteen pultattavaan jalustaan. Jalusta voidaan kiinnittää apurunkoon, joten sivulevyjä ei tarvita. Apurungon asentaminen ei enää edellytä ajoneuvon osien irrottamista. Lisäksi voimme maalata koko apurungon ennen nosturin asentamista. Asiakkaille tämä merkitsee huomattavasti lyhempiä toimitusaikoja."

"Mielestäni HIAB X-HiPro 1058 on ehdottomasti markkinoiden paras nosturi. Uusi muuttuva vakavuuden hallinta (VSL+) antaa käyttäjälle enemmän vapauksia käsittelyyn, sillä järjestelmän ansiosta nosturia voidaan käyttää maksimikapasiteetilla vakaudesta tinkimättä."

"Uusi ja parannettu VSL+-järjestelmä huomioi kuorman - lavalla oleva kuorma toimii vastapainona. VSL+ optimoi automaattisesti nosturin kapasiteetin erinomaisen vakauden perusteella. Toiminto parantaa joustavuutta etenkin sellaisilla työmailla, joilla on mahdollista hyödyntää tukijalkapalkkien maksimiulottuvuutta", Hiabin tuotepäällikkö Sergio Peiro kertoo.

Erinomainen sijoitus

Hiabin myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Carl Gustaf Göransson kertoo: "Uusi HIAB X-HiPro 1058 näyttää suuntaa suuren kapasiteetin nostureille. Tuotesuunnittelutiimimme on kehittänyt poikkeuksellisen ratkaisun kuuntelemalla tarkasti asiakkaitamme. Tunnemme vaatimukset, joita asiakkaamme kohtaavat tarjotessaan palveluja ja hoitaessaan menestyvää liiketoimintaa. Me keskitymme valmistamaan laadukkaita tuotteita, jotka lisäävät tuottavuutta ja laskevat omistuskustannuksia. Olemme pystyneet kehittämään täysin uudentyyppisiä tehokkaita nostureita, jotka tarjoavat erinomaisen tuoton sijoitetulle pääomalle."

Uusi järjestelmä auttaa suojaamaan kuormaa

Uuden noston vaimennuksen (LSS) ansiosta nosturin käyttö on nopeampaa, helpompaa ja erittäin tarkkaa jopa suurimmalla ulottumalla monissa eri käyttökohteissa. Toiminto kompensoi ja ehkäisee automaattisesti tahattomia liikkeitä nostoliikkeiden aikana. Lisäksi se vaimentaa nostoliikkeitä, vaikka vipu vapautettaisiin nopeasti. LSS-järjestelmä siis nopeuttaa ja helpottaa nosturin käyttöä ja auttaa lisäksi suojaamaan kuormaa, ajoneuvoa ja nosturin lähellä olevaa työympäristöä mahdollisilta vahingoilta.

Uutta on myös 9-metrinen ketjukäyttöinen tukijalkapalkisto. Käytössä on vain yksi jatkesylinteri, mutta kaksi teleskooppijatkepalkkia. Niiden ansiosta tukijalkojen levitysnopeus lähes kaksinkertaistuu, mikä säästää arvokasta aikaa nosturin paketoinnissa ja käyttöönotossa.

Christine Ådland Holmström, markkinointipäällikkö, Hiab-kuormausnosturit, puh.: +46 8 677 5374, s-posti: christine.adland.holmstrom@hiab.com
Sergio Peiró, tuotepäällikkö, Hiab-kuormausnosturit, raskas kapasiteettiluokka, puh.: + 35 69 697 7363, s-posti: sergio.peiro@hiab.com

Hiab on maailman johtava ajoneuvojen kuormankäsittelylaitteiden toimittaja. Asiakastyytyväisyys on meille aina etusijalla. Noin 2 700 Hiabissa työskentelevää ammattilaista huolehtii asiakastarpeiden mukaisista tuotteista ja palveluista kaikkialla maailmassa. Tuotevalikoimaamme kuuluvat HIAB-kuormausnosturit, JONSERED-kierrätys- ja puutavaranosturit, LOGLIFT-puutavaranosturit, MULTILIFT-vaihtolavalaitteet, MOFFETT-ajoneuvotrukit sekä DEL-, WALTCO ja ZEPRO-takalaitanostimet. www.hiab.fi

Hiab on osa Cargotecia. Cargotecin liikevaihto vuonna 2013 oli 3,2 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 11 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.fi