Lehdistötiedote MacGregor

MacGregor sai Pusnes-lastausjärjestelmätilauksia Cosco Shipyard Groupilta Kiinasta

17.02.2016

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE 17. HELMIKUUTA 2016 KLO 11

Luotettavan Pusnes-keulalastaus- ja purkausjärjestelmäteknologian yhdistäminen auttoi Cargoteciin kuuluvaa MacGregoria kehittämään ratkaisun,  jonka avulla raakaöljyä voidaan lastata kelluvasta tuotantoaluksesta (FPSO) tai kelluvasta varastointialuksesta (FSO) suoraan perinteisiin tankkereihin, mukaan lukien suuret VLCC -luokan tankkerit (very large crude carrier).  Ensimmäiset tilaukset on saatu Kiinasta Cosco Shipyard Groupilta.

"MacGregorilla, kuten sen Pusnes brändillä on alalla pitkä historia uraauurtavien offshore-lastausjärjestelmien kehittämisestä", sanoo Høye Høyesen, Vice President, MacGregor Advanced Offshore Solutions. "Osaamisemme ja kokemuksemme perusteella MacGregor sai kutsun konseptin kehittäneeltä Cefront Technology -yritykseltä osallistua projektiin ja lastausjärjestelmien suunnitteluun ja kehittämiseen".

Cosco Shipyard Groupilta saatujen tilausten mukaisesti MacGregor suunnittelee, valmistaa, toimittaa ja asentaa Pusnes-lastausjärjestelmät kahteen lastinsiirtoalukseen (cargo transfer vessel). Alukset rakennetaan  Cosco Nantong- ja Cosco Guangdong -telakoilla. MacGregorin toimitus alkaa vuoden 2016 lopulla.

MacGregor toimittaa kumpaankin alukseen Pusnes-keulalastaus- ja purkausjärjestelmän, joka koostuu: kahdesta Pusnes-keulalastausjärjestelmästä, yhdestä Pusnes-purkausjärjestelmästä, joka sisältää maailman suurimman raakaöljyn käsittelyyn tarkoitetun letkukelan purkausletkuineen, kahdesta patentoidusta 700-tonnin köysivinssistä apuvinssien lisäksi, sekä integroiduista sähköhydraulisesta ohjausjärjestelmästä.

"Olemme MacGregorilla tyytyväisiä pitkiin ja läheisiin suhteisiimme Coscon telakoiden kanssa Kiinassa", Hoyesen lisää. Cosco Shipyard Group on tärkeä tulevaisuuden kumppani, joka on vahva tekijä kauppalaiva- ja offshoreteollisuudessa".

MacGregor on aiemmin toimittanut Cosco Nantong -telakalle neljä Pusnes-keulajastausjärjestelmää sekä kaksi järjestelmää Cosco Zhoushan -telakalle, joista toinen toimitus on vielä työn alla. Näiden tilausten lisäksi MacGregor on toimittanut kansi- ja ohjauslaitteita Cosco-ryhmän eri telakoille.

Lisätietoja lehdistölle:
Høye Høyesen, johtaja, Advanced Offshore Solutions, MacGregor
Puh. +47 907 61 098, email: hoye.hoyesen@macgregor.com
Heli Malkavaara, Senior Communications Manager, MacGregor,
Puh. 020 777 4500, email: heli.malkavaara@macgregor.com

Lisätietoja sijoittajille:
Paula Liimatta, sijoittajasuhdejohtaja, Cargotec, puh. 020 777 4084

MacGregor muokkaa offshore- ja merikuljetusten toimialaa tarjoamalla maailman johtavia teknisiä ratkaisuja ja huoltopalveluja tuotevalikoimallaan, joka sisältää vahvat MacGregor-, Hatlapa-, Porsgrunn-, Pusnes- ja Triplex-brändit. Laivanrakentajat, varustamot ja operaattorit voivat optimoida toimintojensa kannattavuuden, turvallisuuden, luotettavuuden ja kestävän kehityksen koko laitteiston elinkaaren ajan työskentelemällä tiiviissä yhteistyössä MacGregorin kanssa.

MacGregorin tarjoamat ratkaisut ja palvelut lastinkäsittelyyn, laivan toimintaan, offshore-kuormankäsittelyyn, öljyn- ja nesteytetyn maakaasun kuljetukseen sekä offshore-kiinnitykseen on suunniteltu toimimaan luotettavasti vaativissa meriolosuhteissa.  Designed to perform with the sea. www.macgregor.com

MacGregor on osa Cargotecia. Cargotecin (Nasdaq Helsinki: CGCBV) liikevaihto vuonna 2015 oli noin 3,7 miljardia euroa, ja konserni työllistää lähes 11 000 henkilöä. www.cargotec.fi