Lehdistötiedote Kalmar

Cargoteciin kuuluva Navis julkistaa laajemman ohjelmistostrategian ja auttaa synkronoimaan satamien ja rahtilaivojen toimitusketjua

16.05.2017

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE 16.5.2017 klo 12.00

Cargotecin Kalmarin liiketoiminta-alueeseen kuuluva Navis vahvistaa laajemman ohjelmistostrategian, jonka avulla konttiterminaalit, laivayhtiöt ja niiden laivauskumppanit voivat virtaviivaistaa valtamerten toimitusketjua ja parantaa yhteistyötään sekä toimittaa tavaroita tehokkaammin. Cargotec isännöi sijoittajille ja analyytikoille pidettävää ohjelmistopäivää Helsingissä 1.6.2017. Osallistujat voivat tapahtuman aikana keskustella tarkemmin ohjelmistostrategiasta ja liiketoimintamahdollisuuksista.

Strategia tarjoaa kattavampia ratkaisumalleja terminaalien ja laivayhtiöiden toiminnan optimoimiseksi. Sen pilvipohjainen yhteistyömalli lisää läpinäkyvyyttä, tehokkuutta ja kannattavuutta valtamerialusten, terminaalioperaattoreiden ja logistiikkayhtiöiden verkostoon.

"Valtamerten toimitusketjusta on tullut yhä monimutkaisempi, ja kaikki ketjun jäsenet ovat joutuneet uusien haasteiden eteen. Navis onkin sitoutunut kasvattamaan ohjelmisto- ja palveluvalikoimaansa tukeakseen asiakkaiden nykyisiä ja tulevia tarpeita", Naviksen johtaja sekä Kalmarin ohjelmistoliiketoiminnasta vastaava Benoit de la Tour kertoo. "Navis vastaa tähän lupaukseen keskittymällä entistä enemmän ohjelmistokehitykseen. Se laajentaa luotettuja, alan johtavia ratkaisujaan terminaalitoiminnan ulkopuolelle. Näin se parantaa yhä useamman valtamerikaupan yksikön, kuten laivayhtiöiden, optimointia ja toimintaa maailmanlaajuisesti."

Naviksen laajennettu ratkaisuvalikoima sisältää mm. seuraavaa:

·    Naviksen terminaaliratkaisut: N4-terminaalikäyttöjärjestelmä, business intelligence-portaali ja muut ratkaisut, jotka liittyvät automatisoituihin terminaaleihin ja terminaalitoimintaa optimoiviin palveluihin.
·    Naviksen ratkaisut rahtilaivoihin: Ratkaisut, jotka parantavat aluksen kapasiteettia, verkoston toimintaa ja valvontaa. Markkinoiden johtavat ratkaisut INTERSCHALTilta, kuten Navis StowMan, joka on johtava ahtaussuunnittelutuote ja jota 25 prosenttia nykyisistä konttialuksista käyttää, Navis MACS3, joka on lastaustietokone noin 65 prosentin markkinaosuudella konttilaivojen segmentissä, sekä Navis Bluetracker, joka on yksi markkinoiden tehokkaimmista laivaston toimintaa tehostavista tuotteista.
·    XVELA: XVELA toimii omana kokonaisuutenaan ja tuo käyttöön markkinoiden ainoan pilviyhteistyöalustan, joka tehostaa valtamerten toimitusketjun tiedonsiirtoa. XVELAn avoin alusta tarjoaa näkyvyyden ja mahdollistaa reaaliaikaisen yhteistyön, jonka avulla rahtaajat, terminaalit ja muut sidosryhmät voivat yksinkertaistaa ja synkronisoida toimintojaan ja mukautua ennakoivasti mahdollisiin keskeytyksiin ja samalla parantaa asiakaspalvelua.

"Nykyiset ja tulevat asiakkaat hyötyvät siitä, että keskitymme yhä enemmän ohjelmistokehitykseen: he saavat käyttöönsä yhden parhaimmista valtamerten toimitusketjujen tarpeisiin suunnitelluista ratkaisuista. Lisäksi he saavat syvempää tietämystä ja alan kokemusta, paremmat innovaatiovalmiudet sekä vertaansa vailla olevaa osaamista, joka tuottaa lisäarvoa eri osa-alueilla", kertoo Naviksen strategiajohtaja Andy Barrons.

Ilmoittautuminen ohjelmistopäivään:
Tiina Aaltonen (tiina.aaltonen@cargotec.com)

Cargotecin (Nasdaq Helsinki: CGCBV) johtavat lastin- ja kuormankäsittelyn ratkaisut lisäävät älykkyyttä tavaravirtoihin ja sujuvoittavat arkea. Cargotecin liiketoiminta-alueet Kalmar, Hiab ja MacGregor ovat alojensa edelläkävijöitä. Niiden ainutlaatuinen asema satamissa, merillä ja maanteillä takaa maailmanlaajuisten tavaravirtojen optimoinnin, ja ne luovat asiakkailleen kestävää arvoa. Cargotecin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 3,5 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää yli 11 000 henkilöä. www.cargotec.fi

Lisätietoja Naviksesta ja XVELAsta on sivuilla www.navis.com ja www.xvela.com.