Lehdistötiedote Kalmar

Kalmar investoi kolme miljoonaa euroa asiakasprojektien testauksen tehostamiseen Tampereen teknologia- ja osaamiskeskuksessa

30.03.2015

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 30.3.2015 KLO 15

Cargoteciin kuuluva Kalmar on päättänyt investoida noin kolme miljoonaa euroa uuteen satama-automaation testaus- ja kehitysalustaan Tampereen teknologia- ja osaamiskeskuksessaan. Alustaa käytetään ensisijaisesti asiakasprojektien ja uusien tuoteversioiden testaukseen. Investointiin sisältyy kaikki automatisoituun konttikenttätoimintoon tarvittavat moduulit, kuten täydellinen automaatiojärjestelmä ja uusi automaattinen konttinosturi (ASC), sekä tutkimus ja tuotekehitys.

Vuosina 2011-2013 Cargotec investoi noin 35 miljoonaa euroa Tampereen teknologia- ja osaamiskeskuksen rakentamiseen. Keskuksessa Kalmarilla on alan suurin automaatiojärjestelmien testikenttä ja maailmanluokan tilat ja laboratoriot prototyyppien valmistusta, simulointia, testausta, seurantaa ja optimointia varten. Automaattikalustoa voidaan testata käytössä olevilla laitteilla Tampereella sekä etäyhteyden kautta ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä myös silloin, kun asiakas on maapallon toisella puolella. Kokonaisuutta käytetään tehokkaasti tuotteiden kehitys-, toimitus-, optimointi- ja ylläpitovaiheissa.

Kalmarin johtaja Olli Isotalo: "Aiemmin testaukseen ja optimointiin käytettiin asiakaskohteessa paljon aikaa kaluston toimituksen jälkeen. Automaatioprojektissa tällä voi olla merkittävä vaikutus käyttöönottoaikaan ja kustannuksiin."

Uusimman investoinnin ansiosta Kalmarilla on Tampereella kattava automaatiojärjestelmä, johon sisältyy automatisoidut ja manuaaliset kontti- ja kuljetuslukit horisontaalikuljetukseen, automaattinosturijärjestelmä konttikenttätoimintoihin ja automatisoitu kuorma-autojen lastaus- ja purkutoiminto terminaalin maaliikennetoimintoihin. Kaikki järjestelmän osat on integroitu Kalmarin terminaalin logistiikkajärjestelmään (TLS) ja Navis N4 -toiminnanohjausjärjestelmään (TOS). Lisäksi teknologia- ja osaamiskeskuksen virtuaaliympäristöä käytetään uusien ohjelmistojulkistusten regressiotestaukseen.

"Tämän ainutlaatuisen kokonaisuuden ansiosta voimme aloittaa testauksen hyvissä ajoin ennen kaluston toimitusta ja vähentää paikalla tapahtuvaa testausta. Tämä nopeuttaa käyttöönottoaikoja, ja asiakkaamme voivat odottaa hyötyjä automaatiohankkeistaan aiempaa nopeammin. Lisäksi pystymme testaamaan uusien tuotteiden ominaisuuksia ennen niiden lanseerausta. Tämä lyhentää uusien tuotteiden markkinoille tuontiin tarvittavaa aikaa ja parantaa niiden luotettavuutta ja laatua entisestään", Isotalo kertoo.

Kalmarin uuden automaatiotestausalustan odotetaan olevan täysin toiminnassa Tampereen teknologia- ja osaamiskeskuksessa vuoden 2016 alkupuolella.

Kalmar on satama-automaation maailmanlaajuinen markkinajohtaja, joka on tuonut markkinoille useita alan innovaatioita. Kalmarilla on useita viimeaikaisia referenssejä automatisoiduista terminaaleista eri puolelta maailmaa.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Olli Isotalo, johtaja, Kalmar, puh. 020 777 4111

Maija Eklöf, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kalmar, puh. 020 777 4096, maija.eklof@kalmarglobal.com

Kalmar tarjoaa markkinoiden kattavimman valikoiman lastinkäsittelyratkaisuja ja -palveluja satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja raskaan teollisuuden käyttöön. Kalmar on edelläkävijä terminaalien automatisoinnissa ja energiatehokkaassa konttien käsittelyssä. Joka neljäs kontti ympäri maailman siirretään Kalmar-ratkaisun avulla. Kalmarin laaja tuotevalikoima, maailmanlaajuinen palveluverkosto ja kyky integroida terminaalien eri prosessit saumattomasti toisiinsa tehostavat asiakkaan liiketoiminnan tuottavuutta kaikilla osa-alueilla. www.kalmarglobal.com

Kalmar on osa Cargotecia. Cargotecin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 3,4 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 11 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.fi