Lehdistötiedote Kalmar

Kalmar, Ukkoverkot ja Nokia rakentavat langattoman digiympäristön tutkimus- ja kehitystyöhön satama- ja terminaalitoiminnoille

27.06.2019

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 27. KESÄKUUTA 2019 KLO 10

Kalmar, osa Cargotecia ja terminaalien automatisoinnin ja energiatehokkaan konttien käsittelyn edelläkävijä sekä Ukkoverkot, johtava yksityisten LTE-verkkojen toimittaja ovat tehneet kahden vuoden yhteistyösopimuksen Nokian kanssa yksityisen LTE-verkon suunnittelusta, rakentamisesta ja käytöstä. Nokia Digital Automation Cloud -alusta soveltuu hyvin liikkuviin koneisiin ja teolliseen IoT:iin.

Tutkimus- ja kehitystarkoituksiin rakennetaan todellista terminaaliympäristöä vastaava testiverkko. Koneiden välistä tiedonvälitystä testataan uudessa yksityisessä 4G/LTE (Long Term Evolution) -ympäristössä ja sitä verrataan aiempiin langattomiin teknologioihin, keskittyen innovatiivisten liiketoimintasovellusten kehittämiseen. Tämä yhteysteknologia on luotettavampi ja mahdollistaa turvallisemman viestinnän kuin Wi-Fi. Yksityinen LTE tarjoaa matalan viiveen ja suuren kapasiteetin yhteyden yhdistettynä tietojenkäsittelyyn, jota tarvitaan aikakriittisiin teollisiin sovelluksiin mahdollistamaan reaaliaikaisen analytiikan ja videopohjaiset sovellukset, kuten koneen kauko-ohjauksen. Nämä ovat avaintekijöitä digitaalisessa teollisuusympäristössä.

"Uskomme, että uusi 5G-valmiuksinen LTE-ratkaisu tulee olemaan vahvuus liiketoiminnallemme, ja odotamme tämän testaamisen aloittamista digitaalisen automaation ympäristössä. Yksityinen LTE-verkko tarjoaa turvallisuutta ja reaaliaikaista videokuvaa, joita tarvitaan toimintojen luotettavaan kauko-ohjaukseen", sanoo Pekka Yli-Paunu, Director, Research, Kalmar.

"Digitaalinen automaatioalusta, jossa on yhteys- ja sovelluskerrokset, mahdollistaa uusien palveluiden ja konseptien testaamisen. Tämä tarjoaa meille erityisen arvokkaan mahdollisuuden havainnollistaa asiakkaillemme, miten uudet palvelut toimivat", Yli-Paunu lisää.

Nokia on toimittanut jo yli tuhat toiminnalle kriittistä verkkoa, ja se hyödyntää vuosikymmenten kokemustaan suurimpien ja edistyksellisimpien IP-, optisten ja langattomien verkkojen rakentamisesta edistääkseen teollisen tason lastinkäsittelyä.

Nokian rakentama verkko mahdollistaa koneiden liittämisen luotettaviin paikallisiin LTE- tai 5G-verkkoihin sekä automaation, robotiikan, koneoppimisen, analytiikan ja reaaliaikaisen etävalvonnan, mikä puolestaan lisää kustannustehokkuutta ja luo lisäarvoa koko tuotantoketjuun. Teollisuuden ja turvallisuuskriittisten toimijoiden, kuten Kalmarin asiakkaiden, väliset yhteydet räätölöidään yhä enemmän asiakkaiden kapasiteetin, käytettävyyden ja kattavuuden tarpeisiin.

"Kalmar toteuttaa 5G-valmiin Nokia Digital Automation -alustan hyödyntämällä 2.6 GHz:n taajuutta. Tämä tuo monia mielenkiintoisia digitaalisia liiketoimintamahdollisuuksia yksityiselle LTE-verkolle ominaisten luotettavuuden, suuren kapasiteetin, matalan viiveen ja turvallisuuden ansioista," kertoo johtaja Jouko Tuppurainen Ukkoverkoilta.

"Digitaalinen automaatioalustamme tuo kattavan yhteysteknologian terminaaleihin, sensoreihin, kameroihin ja muihin laitteisiin, jotka mahdollistavat liiketoiminnan ja toimintojen kannalta kriittiset yhteydet ja digitaalisen transformaation. Tiedonvälitys on olennaista liiketoiminnan tehokkuuden ja lastinkäsittelyn turvallisuuden kannalta, oli se sitten koneiden tai koneiden ja ihmisten välillä. Olemme iloisia yhteistyöstä, joka luo yrityksille mahdollisuuden tarttua uuden aikakauden teollisiin mahdollisuuksiin", sanoo Stephan Litjens, General Manager, Nokia Digital Automation.

Lisätietoja lehdistölle:

Pekka Yli-Paunu, tutkimusjohtaja, Kalmar, p. 040 504 3798

Maija Eklöf, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kalmar, p. 020 777 4096, maija.eklof@kalmarglobal.com

Kalmar
Kalmar tarjoaa markkinoiden kattavimman valikoiman lastinkäsittelyratkaisuja ja -palveluja satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja raskaan teollisuuden käyttöön. Kalmar on edelläkävijä terminaalien automatisoinnissa ja energiatehokkaassa konttien käsittelyssä. Joka neljäs kontti ympäri maailman siirretään Kalmar-ratkaisun avulla. Kalmarin laaja tuotevalikoima, maailmanlaajuinen palveluverkosto ja kyky integroida terminaalien eri prosessit saumattomasti toisiinsa tehostavat asiakkaan liiketoiminnan tuottavuutta kaikilla osa-alueilla. www.kalmarglobal.com

Kalmar on osa Cargotecia. Cargotecin (Nasdaq Helsinki: kaupankäyntitunnus CGCBV) liikevaihto vuonna 2018 oli noin 3,3 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 12 000 henkilöä. www.cargotec.com

Nokia teollisuudelle
Nokia on toimittanut yli 1 000 operaatioiden kannalta kriittistä verkkoa ympäri maailmaa liikenne-, energia-, suuryritys-, tuotanto-, web scale ja julkiselle sektorille. Eri toimialoilla toimivat johtavat yritykset hyödyntävät Nokian vuosikymmenten kokemusta rakentaa maailman suurimpia ja edistyksellisimpiä IP-, optisia ja langattomia verkkoja. Nokia Bell Labsin Future X -teollisuusarkkitehtuuri mahdollistaa Teollisuus 4.0 vaatiman digitalisoinnin ja automatisoinnin nopeuttamisen.

Nokia
Luomme teknologiaa yhdistämään koko maailman. Nokialla on toimialan ainoa maailmanlaajuisesti saatavilla oleva kokonaisvaltainen valikoima verkkoratkaisuja, ohjelmistoja, palveluita ja lisensointimahdollisuuksia. Asiakkaitamme ovat viestintäpalvelujen tarjoajat, joiden verkoissa on yhteensä yli 6,1 miljardia käyttäjää, sekä yrityksiä yksityisellä ja julkisella sektorilla, jotka käyttävät ratkaisujamme parantaakseen tuottavuutta ja rikastuttaakseen asiakkaidensa elämää.

Maailmankuulun Nokia Bell Labsin ja muiden tutkimusyksiköidemme työn ansiosta johdamme siirtymää kohti nopeampia ja turvallisempia 5G-verkkoja, joilla on käänteentekevä vaikutus ihmisten elämään sekä yhteiskuntaamme. Nokia sitoutuu korkeimpiin eettisiin liiketoimintaperiaatteisiin ja luo laadukasta teknologiaa, jolla on yhteiskunnallista merkitystä. www.nokia.com

Ukkoverkot
Vuonna 2014 perustettu Ukkoverkot Oy tarjoaa räätälöityjä yhteyksiä maalla, merellä ja ilmassa teollisten ja turvallisuuskriittisten toimijoiden digitalisaation tueksi. Ukkoverkkojen asiakkaita ovat muun muassa Sandvik, Finavia, Steveco, Oulun satama, Kokkolan satama, VR ja Puolustusvoimat. Ukkoverkoilla on käytössään suurinopeuksinen 2,6 GHz:n taajuusalue sekä toimiluvat Suomen 450 MHz:n taajuusalueelle. Ukkoverkkojen käytössä oleva 2,6 GHz:n taajuusalue mahdollistaa myös 5G-teknologian myötä käyttöön tulevien palvelujen tarjoamisen.