Lehdistötiedote Cargotec

Yhteistoimintaneuvottelut Cargotecin Tampereen yksikössä päättyivät

23.11.2010

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 23. MARRASKUUTA 2010 KLO 13.00

Cargotec on 22.11.2010 saanut päätökseen syyskuussa käynnistetyt yhteistoimintaneuvottelut Tampereen yksikön nykyiseen tuotanto-organisaatioon (Supply) kuuluvan henkilökunnan kanssa koskien suunnitelmaa henkilöstön vähentämisestä. Yhteistoimintalain edellyttämien neuvotteluiden tuloksena Tampereella vähennetään nykyisestä tuotanto-organisaatiosta 90 henkilöä, joista 10 on toimihenkilöitä. Vähennykset toteutetaan vaiheittain seuraavan 1,5 vuoden kuluessa. Lisäksi on päätetty tuotannon työntekijöiden lomautusten jatkumisesta Tampereella edelleen.

"Yhteistoimintaneuvotteluiden aikana etsimme henkilöstön kanssa parhaita toimintamalleja tähän tilanteeseen. Järjestämme esimerkiksi koulutusta ja osalle voimme tarjota mahdollisuuden lähteä ulkomaan komennuksille. Avasimme Puolassa kokoonpanotehtaan syksyllä ja tamperelaisten osaamista halutaan hyödyntää siellä erilaisissa tuotannon käynnistämisen projekteissa. Irtisanomme siirtymävaiheen alussa vain henkilöt, joille ei löydy työtä Tampereen osaamis- ja teknologiakeskuksessa, Puola-projektin parissa eikä matka-asentajina. Etsimme irtisanotuille vapautuvia ja avoimia työpaikkoja Cargotecista Suomesta ja myös Suomen rajojen ulkopuolelta. Myös yhteistyö paikallisten yritysten kanssa on tältä osin alkanut hyvin, sillä nyt meiltä vähennettäviksi joutuvat henkilöt ovat osaavia työntekijöitä", sanoo Pekka Vauramo, Cargotecin varatoimitusjohtaja.

Toimenpiteet ovat osa aiemmin ilmoitettua suunnitelmaa muuttaa Cargotecin Tampereen yksikkö osaamis- ja teknologiakeskukseksi sekä sopeuttamista markkinatilanteeseen. Cargotec on hankkinut perustettavan keskuksen käyttöön soveltuvan maa-alueen Tampereen Ruskon alueelta. Yritys toimii nykyisessä toimipisteessä, kunnes uudet nykyaikaiset tilat valmistuvat Hervantaan Tampereen teknillisen yliopiston läheisyyteen vuonna 2013. Cargotec on myynyt nykyiset Tampereella sijaitsevan toimipisteen teollisuuskäyttöön kaavoitetut maa-alueet ja myydyllä alueella sijaitsevat kiinteistöt Skanska Talonrakennus Oy:lle. Myyntivoitolla ja järjestelykuluilla yhteenlaskettuna ei ole juurikaan vaikutusta vuoden 2010 operatiiviseen liikevoittoon.

Cargotec työllistää tällä hetkellä Suomessa noin 1 300 henkilöä, joista Tampereen yksikössä työskentelee noin 430 henkilöä.

Lisätietoja lehdistölle:
Pekka Vauramo, varatoimitusjohtaja, puh. 0204 55 4873
Anne Westersund, viestintä- ja markkinointijohtaja, puh. 0204 55 4460

Lisätietoja sijoittajille:
Paula Liimatta, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. 0204 55 4634

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua niin maalla kuin merelläkin - kaikkialla, missä tavara liikkuu. Cargotecin tytärbrändit Hiab, Kalmar ja MacGregor tunnetaan kuorman- ja lastinkäsittelyalan johtavina brändeinä ympäri maailman. Maailmanlaajuinen Cargotecin verkosto toimii lähellä asiakkaita, ja kattavat huoltopalvelut takaavat laitteiden jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan. Cargotecin liikevaihto vuonna 2009 oli 2,6 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 9 800 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.cargotec.fi