Lehdistötiedote Cargotec

Cargotecille pitkäaikainen sopimus Siemens Wind Powerin kanssa ja yli 100 Hiab-nosturin tilaukset

30.03.2011

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 30. MAALISKUUTA 2011 KLO 10.00

Cargotec on solminut pitkäaikaisen sopimuksen Siemens Wind Power A/S:n kanssa.  Siemens Wind Power on yksi maailman johtavia tuulivoimaratkaisujen toimittajia. Sopimuksen mukaan Cargotec toimittaa Siemensille räätälöityjä Hiab-nostureita, joita käytetään tuuliturbiinien huollossa ja ylläpidossa.

Cargotecin ja Siemensin välinen sopimus kattaa tuotekehityksen, valmistuksen ja sovellustuen. Cargotec on jo toimittanut Puolan Stargard Szczecinskissä sijaitsevasta kokoonpanoyksiköstään ensimmäiset asiakkaan kanssa tiiviissä yhteistyössä kehitetyt Hiab-huoltonosturit 3,6 megawatin turbiineille. Cargotec on tähän mennessä saanut kaiken kaikkiaan yli 100 nosturin tilaukset, ja muun kokoisille turbiineille soveltuvien nostureiden kehitystyö on käynnissä. Toimitusmäärien odotetaan kasvavan tuhanteen Hiab-nosturiin vuodessa.

"Cargotecin maailmanlaajuinen toiminta ja asema alansa teknologiajohtajana olivat ratkaisevia tekijöitä, kun valitsimme sopimustoimittajaa. Arvostimme myös Cargotecin läsnäoloa lähellä markkinoita sekä yhtiön joustavuutta ja kykyä toimittaa luotettavia ja turvallisia ratkaisuja nopeilla toimitusajoilla", toteaa huoltonostureiden hankinnasta vastaava päällikkö Kai Foecking Siemens Wind Power A/S:stä.

"Tämä sopimus on Cargotecin ja Siemens Wind Powerin pitkäaikaisen ja hedelmällisen yhteistyön tulos. Se on osoitus Cargotecin kyvystä tarjota kattavia ratkaisuja tuulivoimatuotannon ja -huollon vaativiin tarpeisiin ja samalla osoitus halustamme palvella koko uusiutuvan energian teollisuudenalaa", kertoo Cargotecin Industrial & Terminal -liiketoiminta-alueen johtaja Unto Ahtola.

Tuulivoimageneraattoreiden huoltoon ja ylläpitoon käytettävät Hiab-nosturit on kehitetty toimimaan tuuliturbiinin pienessä tilassa. Kehittyneiden hallintalaitteidensa ansiosta nosturit suoriutuvat tehtävistään helposti ja turvallisesti erittäin ahtaissakin tiloissa.

Lisätietoja lehdistölle:

Unto Ahtola, johtaja, Industrial & Terminal, puh. 020 777 4114

Anne Westersund, viestintä- ja markkinointijohtaja, puh. 020 777 4181

Lisätietoja sijoittajille:

Paula Liimatta, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. 020 777 4084

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua niin maalla kuin merelläkin - kaikkialla, missä tavara liikkuu. Cargotecin tytärbrändit Hiab, Kalmar ja MacGregor tunnetaan kuorman- ja lastinkäsittelyalan johtavina brändeinä ympäri maailman. Maailmanlaajuinen Cargotecin verkosto toimii lähellä asiakkaita, ja kattavat huoltopalvelut takaavat laitteiden jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan. Cargotecin liikevaihto vuonna 2010 oli 2,6 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 10 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.fi