Lehdistötiedote Cargotec

Cargotec ostaa australialaiselta Ascianolta automaatioteknologiaa ja -osaamista

29.06.2012

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 29. KESÄKUUTA 2012 KLO 10.00

Cargotec on hankkinut automaatioteknologiaa ja -osaamista Australian suurimmalta rautatie- ja satamaoperaattori Ascianolta. Kauppa on Cargotecille strategisesti tärkeä johtavana satamien ja terminaalien automaatioratkaisujen toimittajana. Kaupan myötä Ascianon automaatioteknologia ja 23 työntekijää siirtyvät Cargotecille. Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta.

"Kauppa tukee strategiaamme ja vahvistaa asemaamme integroitujen kokonaisratkaisujen toimittajana. Ascianon konttiterminaalien automatisointiin liittyvä teknologia täydentää Cargotecin nykyistä terminaalien automatisointiin liittyvää tarjontaa. Pystymme nyt tarjoamaan terminaalien eri alueiden kontinkäsittelyprosesseihin kokonaisratkaisuja, jotka palvelevat asiakkaitamme automaatioprojekteissa globaalisti. Näemme tässä erinomaisia mahdollisuuksia kasvuun ja uusiin innovaatioihin", sanoo Olli Isotalo, johtaja, Terminals, Cargotec.

Cargotec on kehittänyt nyt ostettavaa automaatioteknologiaa usean vuoden ajan yhdessä Ascianon Patrick Container Terminals -yksikön kanssa. Globaalina satamalaitteiden ja -teknologian toimittajana Cargotec oli luonnollinen valinta kehittämään teknologiaa eteenpäin. Ascianolle ja erityisesti sen Patrick Container Terminals -liiketoiminnalle automaatioteknologia on aina ollut ja tulee myös jatkossa olemaan erittäin tärkeää, mutta teknologian omistamisen ei kuitenkaan katsota kuuluvan sen ydinliiketoimintaan. Ascianon näkökulmasta Cargotec tuo maailmanlaajuisena teknologiayrityksenä automaatioteknologialle enemmän lisäarvoa. Cargotec tarjoaa jatkossakin Ascianon Container Terminalsille automaatioon liittyvää huolto- ja ylläpitotukea.

Cargotec ja Asciano ovat allekirjoittaneet kauppasopimuksen 28. kesäkuuta ja liiketoiminta liitetään osaksi Cargotec Australiaa 1. heinäkuuta 2012 alkaen.

Lisätietoja lehdistölle:
Olli Isotalo, johtaja, Terminals, puh. 020 777 4111
Anne Westersund, viestintä- ja markkinointijohtaja, puh. 020 777 4460
Ascianon lehdistökyselyt +61 408 985 008

Lisätietoja sijoittajille:
Eeva Sipilä, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 020 777 4104

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua niin maalla kuin merelläkin - kaikkialla, missä tavara liikkuu. Cargotecin tytärbrändit Hiab, Kalmar ja MacGregor tunnetaan kuorman- ja lastinkäsittelyalan johtavina brändeinä ympäri maailman. Maailmanlaajuinen Cargotecin verkosto toimii lähellä asiakkaita, ja kattavat huoltopalvelut takaavat laitteiden jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan. Cargotecin liikevaihto vuonna 2011 oli 3,1 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 10 500 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsingin pörssissä tunnuksella CGCBV. www.cargotec.com