Lehdistötiedote Cargotec

Kleven tilaa 400 tonnin MacGregor-offshore-nosturin Cargotecilta

12.07.2012

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE 12.7.2012 KLO 15.00

Cargotec on saanut merkittävän nosturitilauksen norjalaiselta Kleven Maritime -yhtiöltä. Cargotec toimittaa kapasiteetiltaan 400 tonnin ja ulottumaltaan 15 metrin MacGregor -offshore-nosturin, joka on varustettu aktiivisella merenkäynnin liikkeiden kompensointijärjestelmällä ja jossa vintturi on asennettu työkannen alapuolelle. Sopimus sisältää myös nostokapasiteetiltaan 100 tonnin ja ulottumaltaan yhdeksän metrin nosturin toimituksen.

Nosturit toimitetaan vuoden 2014 alussa. Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2012 toiselle vuosineljännekselle.

Molemmat nosturit pystyvät toimimaan jopa kolmen kilometrin syvyydessä asti. Niitä käytetään Eidesvik Offshorelle rakennettavassa merenalaiseen toimintaan tarkoitetussa OCV-aluksessa (offshore construction vessel).

"Offshore-alusten on pystyttävä toimimaan yhä syvemmissä vesissä, ja siirrettävien kuormien painokin on kasvussa", sanoo Frode Grovan, myyntijohtaja, Cargotec, Advanced Load Handling. "Olemme tunnistaneet tarpeen tukea isojen OCV-aluksien kasvavaa kysyntää."

Nosturit on varustettu toimimaan myös kylmissä olosuhteissa, ja toimitukseen sisältyy MacGregorin 'Arktinen paketti'. "OCV-alusten turvallisen ja tehokkaan toiminnan varmistaminen haastavissa arktisissa olosuhteissa vaatii erikoisratkaisuja", sanoo Grovan. "Laitteemme sisältävätkin komponentteja ja erityispiirteitä, jotka on suunniteltu nimenomaan noihin olosuhteisiin. Laitteiden käyttö erittäin kylmissä jääolosuhteissa on pyritty tekemään käyttäjille mahdollisimman miellyttäväksi."

145-metrisen SALT 301 OCV:n suunnittelija on Salt Ship Design -yhtiö ja rakentaja Kleven Verft. Sisaraluksen toimitukseen keväällä 2015 on olemassa optio. "Valmistumisensa jälkeen kyseinen OCV on yksi suurimmista ja kehittyneimmistä lajissaan", toteaa Frode Grovan.

Kuvateksti: Aktiivisella merenkäynnin liikkeiden kompensointijärjestelmällä varustettu 400 tonnin MacGregor-offshore-nosturi North Sea Giantin kannella.

Lisätietoja lehdistölle:
Frode Grovan, myyntijohtaja, Advanced Load Handling, puh. + 47 990 17 782
Heli Malkavaara, viestintäjohtaja, Marine, puh. 02 412 1252

Lisätietoja sijoittajille:
Paula Liimatta, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 777 4084

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua niin maalla kuin merelläkin - kaikkialla, missä tavara liikkuu. Cargotecin tytärbrändit Hiab, Kalmar ja MacGregor tunnetaan kuorman- ja lastinkäsittelyalan johtavina brändeinä ympäri maailman. Maailmanlaajuinen Cargotecin verkosto toimii lähellä asiakkaita, ja kattavat huoltopalvelut takaavat laitteiden jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan. Cargotecin liikevaihto vuonna 2011 oli 3,1 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 10 500 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsingin pörssissä tunnuksella CGCBV. www.cargotec.com