Lehdistötiedote Cargotec

Turvalliset ja tehokkaat MacGregor -täysautomaattiset kontinkiinnityslaitteet lyhentävät laivojen satamassaoloaikaa ja parantavat tuottavuutta

10.01.2012

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE 10. TAMMIKUUTA 2012 KLO 13.00

Cargotec ja maailman johtava varustamo A.P. Møller-Maersk A/S (Maersk) ovat kehittäneet yhteistyössä uuden turvallisen ja tehokkaan MacGregor C8A täysin automaattisen kontinkiinnityslaitteen.

Cargotec oli ainoa toimittaja, jonka suunnittelemat laitteet läpäisivät Maerskin kiinnistyslaitteiden suorituskyvylle asettamat vaatimukset. Vuoden 2011 aikana uusia MacGregor C8A täysautomaattisia kiinnityslaitteita testattiin usean kuukauden ajan Maersk Bali -laivalla. Testit vahvistivat käytännössä, että laitteet täyttivät niille asetetut turvallisuus- ja tehokkuusvaatimukset.

MacGregor C8A -kiinnityslaitteet soveltuvat monipuolisesti erilaisiin kontinkiinnitystarpeisiin ja niiden avulla kontteja voidaan käsitellä nopeammin, turvallisemmin ja tehokkaammin.

Vuonna 2011 Maersk ja Cargotec solmivat puitesopimuksen 1.6 miljoonan MacGregor C8A täysautomaattisen kontinkiinnityslaitteen toimittamisesta seuraavien kahden - kolmen vuoden aikana. Puitesopimuksen mukaisesti Cargotec toimittaa MacGregor täysautomaattisia kontinkiinnityslaitteita Maerskin 38 alukseen, jotka ovat rakenteilla Etelä-Koreassa. Aluksista 22 on kooltaan 4 500 TEU aluksia ja ne rakennetaan Hyundai Heavy Industries -telakalla ja 16 on 7 450 TEU:n aluksia, jotka rakennetaan Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering -telakalla. Näiden lisäksi 14 Maersk S -luokan alusta on uudistettavana, ja tässä yhteydessä puoliautomaattiset kiinnityslaitteet korvataan uusilla täysautomaattisilla laitteilla.

Vuoden 2011 aikana Cargotec on toimittanut puitesopimuksen tiimoilta noin 270,000 kappaletta kiinnityslaitteita. Puitesopimus sisältää myös lastinkäsittelyohjekirjojen päivityksen sekä miehistön ja satamaoperaattorien henkilökunnan koulutuksen.

Tommi Keskilohko, myyntipäällikkö, Dry Cargo, puh. 02 4121 440
Anne Westersund, viestintä- ja markkinointijohtaja, puh. 020 777 4460

Lisätietoja sijoittajille:
Paula Liimatta, johtaja, sijoittajasuhteet, puh. 020 777 4084

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua niin maalla kuin merelläkin - kaikkialla, missä tavara liikkuu. Cargotecin tytärbrändit Hiab, Kalmar ja MacGregor tunnetaan kuorman- ja lastinkäsittelyalan johtavina brändeinä ympäri maailman. Maailmanlaajuinen Cargotecin verkosto toimii lähellä asiakkaita, ja kattavat huoltopalvelut takaavat laitteiden jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan. Cargotecin liikevaihto vuonna 2010 oli 2,6 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 11 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu Helsingin NASDAQ OMX -pörssissä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.com