Lehdistötiedote Cargotec

Hiabin uudessa kuormausnosturisarjassa yhdistyvät kestävyys, suorituskyky ja käyttäjäystävällisyys

04.09.2013

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 4.9.2013 KLO 16.30

Cargotec-konserniin kuuluva Hiab esittelee tänään kansainvälisessä lehdistötapahtumassa Berliinissä neljä uutta kuormausnosturimallia: X-CLX 178, X-DUO 178, X-HIDUO 188 ja X-HIPRO 192. Kyseessä on Hiabin merkittävin tuotelanseeraus vuosiin. Uuden X-sarjan tärkeimmät ominaisuudet perustuvat laajoihin tutkimuksiin, joita Cargotec on tehnyt yhdessä asiakkaiden ja alan asiantuntijoiden kanssa.

Hiabin johtaja Axel Leijonhufvud toteaa: "Lanseerasimme ensimmäiset kuormausnosturimallit 70 vuotta sitten. X-sarjan lanseeraaminen avaa uuden luvun Hiabin historiassa. Olen vakuuttunut, että sarja toimii tulevaisuuden kuormausnostureiden mittapuuna."

Hiab on viime vuosina kerännyt useilla tutkimuksilla ja kattavilla haastatteluilla palautetta lähes 1 500 asiakkaalta ja alan asiantuntijalta. Palautteen perusteella käynnistetyssä kehityshankkeessa pyrittiin luomaan ennennäkemättömän kestäviä, suorituskykyisiä ja käyttäjäystävällisiä kuormausnostureita.

Kestävyys
"Tutkimuksemme osoittavat, että luotettavuus ja mahdollisimman lyhyet seisokit ovat nosturin tärkeimmät ominaisuudet. Olemme hioneet monia yksityiskohtia, jotka parantavat nostureiden kestävyyttä ja pidentävät niiden käyttöikää huomattavasti", sanoo keskiraskaista Hiab-kuormausnostureista vastaava tuotepäällikkö Leif Törnblom.

Uudet kuormausnosturit on varustettu toimivilla ratkaisuilla, jotka pidentävät vaurioille ja kulumiselle alttiiden osien käyttöikää. Tällaisia ratkaisuja ovat esimerkiksi puomiston sähköisten komponenttien suojat, letkujen ja kaapeleiden reitityksen suojat ja matalakitkaiset liukupalat. Nostureissa on myös laadukkaat kumitiivisteiset hydrauliliittimet, jotka pitävät koneen kuivana, puhtaana ja kunnossa.

Suorituskyky
"Asiakkaamme toimivat hyvin erilaisilla aloilla ja vaativat nostureilta eri ominaisuuksia. Toimialasta riippumatta nosturin käyttäjät kuitenkin edellyttävät nopeutta, tarkkuutta ja nostokapasiteettia. Siksi olemme parantaneet näitä ominaisuuksia entisestään", sanoo Leif Törnblom.

Uusien nostureiden suorituskykyä on optimoitu keskittymällä mm. jatkeiden liikenopeuksiin ja nostokapasiteettiin. Uusi puomin jatkejärjestelmä on lähes kaksi kertaa niin nopea kuin edeltäjänsä. Koko hydraulijärjestelmä on viimeistelty takaamaan polttoainetehokkuus ja tasainen, tarkka käyttö. Ohjausventtiili, hydrauliputket ja -liittimet sekä paineenrajoitusventtiilit on mitoitettu optimaalisiksi tärinän ja ylikuumenemisen välttämiseksi. Parannusten ansiosta nosturi on nopea, sen käyttö on vaivatonta ja tulokset vertaansa vailla. Ne säästävät myös merkittävästi polttoainetta.

Käyttäjäystävällisyys
Uudet nosturit tekevät käyttäjien päivittäisestä työstä aiempaa helpompaa, turvallisempaa ja ergonomisempaa. Käyttöpaikka nosturin jalustan yhteydessä on suunniteltu uudelleen. Kauko-ohjattaviin nostureihin on tarjolla vaihtoehtoisesti uusi joystickeillä varustettu kauko-ohjain. Lisäksi täysin uudelleen suunniteltujen tukijalkojen kääntäminen on helppoa ja turvallista. Uusi X-toiminto eli taittopuomin ylitaitto takaa vaivattoman pääsyn ahtaisiin paikkoihin. Se myös parantaa voimalenkkien geometriaa, sillä voimalenkki ei koskaan ulotu taittopuomin. Tämä minimoi nosturin, tavaroiden ja lähiympäristön vahingoittumisriskin.

Uusien yksinkertaistettujen nostureiden asentaminen on entistä vaivattomampaa, mikä vähentää päällirakennuskustannuksia ja lyhentää asennusaikaa. Esimerkiksi nosturin asentamiseen kuorma-autoon tarvitaan vähemmän pultteja kuin aikaisemmin. Entistä pidempien tukijalkalevitysten ansiosta lisätukijalkoja ei välttämättä tarvita. Nosturiin voi myös tilata integroidun öljysäiliön, jolloin kuorma-auton osia ei tarvitse siirtää öljysäiliön tieltä asennuksen yhteydessä. Kattava dokumentaatio sisältää tekniset tiedot, asennusohjeet ja ohjelmiston akselin kuormituksen ja vakavuuden laskentaan. Dokumentaatio helpottaa ja nopeuttaa asennuksia ja vähentää kustannuksia.

X-sarjan uudet kuormausnosturit korvaavat nykyiset Hiab XS 166 -mallit. Ne ovat saatavilla markkinoilla syksyllä 2013.

Painokelpoiset kuvat ja tuotetiedot sekä tallenne kansainvälisestä lanseeraustilaisuudesta ovat saatavilla osoitteessa newloadercranes.hiab.com.

Gert Larsson, johtaja, Hiab Products, puh. +46 372 37 80 24, sähköposti: gert.larsson@cargotec.com
Lotta Clausen, viestintäjohtaja, Hiab; puh. +46 372 37 81 38, sähköpostiosoite: lotta.clausen@cargotec.com

Hiab on maailman johtava ajoneuvojen kuormankäsittelylaitteiden toimittaja. Tuotevalikoimaamme kuuluvat kuormausnosturit, puutavara- ja kierrätysnosturit, vaihtolavalaitteet, ajoneuvotrukit ja takalaitanostimet, jotka ovat tunnettuja korkeasta suorituskyvystään. Haluamme olla toimialamme edelläkävijä asiakastyytyväisyydessä ja tarjota kaikkialla maailmassa asiakastarpeet täyttäviä tuotteita ja palveluja.  Hiabissa työskentelee noin 3 000 henkilöä. www.hiab.com

Hiab on osa Cargotecia. Cargotecin liikevaihto vuonna 2012 oli 3,3 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 10 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.fi