Lehdistötiedote Cargotec

Kalmar esittelee maailman ensimmäiset todelliset hybridilukit kontinkäsittelyyn

09.10.2013

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 9 LOKAKUUTA 2013 KLO 12 (EEST)

Cargoteciin kuuluva Kalmar esittelee maailman ensimmäiset todelliset hybridikontti- ja kuljetuslukit, jotka kuluttavat jopa 40 prosenttia nykyisiä laitteita vähemmän polttoainetta. Markkinoiden parhaan polttoainetehokkuuden lisäksi Kalmarin uudet hybridimallit täyttävät moottoreiden tiukimmatkin päästönormit vähentäen hiilidioksidipäästöjä yli 50 tonnia vuositasolla perinteisiin dieselkäyttöisiin laitteisiin verrattuna.

Kehittyneen hybriditeknologian ohella Kalmar esittelee muitakin asiakkaiden tarpeisiin kehitettyjä kontti- ja kuljetuslukkien parannuksia ja uusia toimintoja.

"Uuden sukupolven koneiden suunnittelussa meitä ovat ohjanneet satamien ja terminaalien vaatimukset, eli alhaiset elinkaarikustannukset, ympäristöystävällisyys, erinomainen käytettävyys ja ergonomia, turvallisuus, tuottavuus ja automaatio", kertoo Kalmarin lukkijärjestelmistä vastaava johtaja Tero Kokko. "Mielestämme Kalmarin uudet hybridikontti- ja kuljetuslukit ovat todellinen teknologiaharppaus terminaalikenttälaitteiden saralla, ja uskomme niiden tarjoavan asiakkaille merkittäviä etuja koko käyttöikänsä ajan."

Todellista hybriditeknologiaa

Kalmarin hybridikontti- ja kuljetuslukkien regeneratiivinen energiajärjestelmä muuntaa sähköisen jarrutuksen ja konttitarttujan laskemisen energian sähkövoimaksi, joka varastoidaan akkuteknologian avulla.  Automaattinen käynnistys- ja pysäytysjärjestelmä valitsee optimaalisen tasapainon moottori- ja akkutehon väliltä. Tämä pidentää moottorin ja generaattorin käyttöikää sekä huoltovälejä.

Järjestelmä vähentää polttoaineenkulutusta jopa merkittävät 40 prosenttia verrattuna nyt markkinoilla oleviin koneisiin. Tämä ei tuo pelkästään huomattavia säästöjä terminaaliin, vaan parantaa myös toimintojen kestävää kehitystä.

Parempaa turvallisuutta ja käytettävyyttä

Uudelleen suunniteltu ohjaamo on luotu tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa - se on aiempaa tilavampi ja uudenlainen ikkunoiden muoto ehkäisee heijastuksia pimeässä. Käyttöliittymä on intuitiivinen, ohjaamossa on entistä ergonomisempi istuin, alhaisempi melutaso ja erinomainen näkyvyys kaikkiin suuntiin.

Uusi automaattinen ajonvakautusjärjestelmä varmistaa tasaisen ja turvallisen ajon valvomalla koko ajan nopeutta, kääntösädettä ja konttitarttujan asentoa sekä hidastamalla lukkia automaattisesti tarvittaessa. Näin konetta voidaan käyttää turvallisemmin suorituskyvyn silti heikentymättä. Uusi järjestelmä on vakio-ominaisuus Kalmarin hybridi- ja sähkökäyttöisissä kontti- ja kuljetuslukeissa.

Uuden pyörästöratkaisun ansiosta Kalmarin hybridi- ja sähkökäyttöisten kuljetuslukkien käsittely on erittäin tarkkaa ja nopeaa. Kutakin pyörää voidaan ohjata erikseen ja käytettävissä on neljä eri ohjaustilaa käyttötilanteen mukaan. Kuljetuslukin merkittävästi parantunut ketteryys mahdollistaa lyhyemmät työjaksot ja vähentää uudelleenkäsittelyn tarvetta kuljetuksissa.

Automaatiovalmius

Kaikki Kalmarin kontti- ja kuljetuslukit voidaan varustaa kauko-ohjausliitännällä ja -valvonnalla, joka mahdollistaa diagnostiikkasovellusten käytön ja ongelmanratkaisun etätoimintona.

Tehokkaat automaatioratkaisut voivat tuoda huomattavia tuottavuus- ja turvallisuusetuja kontinkäsittelyn logistiikkaan. Kaikki Kalmarin lukkimallit on suunniteltu tulevaisuuden automaatiotarpeisiin ja ne integroituvat saumattomasti Kalmar SmartPort -automaatioratkaisuihin. Uusien koneiden automaatiotasoa voidaan muokata terminaalin tarpeiden mukaan.

Pitkä kokemus

Konttilukit auttavat optimoimaan terminaalin tuottavuutta erottamalla toisistaan laiturialueen ja lastausalueen toiminnot. Konttilukkien nopeuden, ulottuvuuden ja joustavuuden ansiosta terminaalien konttitoiminnoissa voidaan käyttää vain yhtä laitetyyppiä.  Kuljetuslukit ovat puolestaan ihanteellinen kuljetusjärjestelmä terminaaleissa, jotka on suunniteltu automaattisten konttinosturien tai mobiilipukkinosturien ympärille. Kalmar tarjoaa asiakkailleen kolme mallivaihtoehtoa sekä kontti- että kuljetuslukeissa: hybridi, sähkökäyttöinen ja hydraulinen.

Kalmarin uuden sukupolven hybridilukeissa on hyödynnetty mittavaa yli 70 vuoden aikana kertynyttä teknistä perintöä ja osaamista. Tähän päivään mennessä asiakkaille on toimitettu jo yli 5 000 konetta eri puolille maailmaa. Automaattisia Kalmar-konttilukkeja käytettiin ensimmäisen kerran kaupallisissa toiminnoissa vuonna 2005 Australian Brisbanessa. Konttilukkien tutkimus, tuotekehitys ja testaus tapahtuvat Kalmarin teknologia- ja osaamiskeskuksessa Tampereella, missä Kalmar keskittyy energiatehokkaiden, turvallisten ja älykkäiden kone- ja automaatioratkaisujen kehittämiseen.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Tero Kokko, TkT, johtaja, horisontaaliset kuljetusjärjestelmät, Kalmar, puh. +358 40 542 7427, tero.kokko@kalmarglobal.com

Maija Eklöf, viestintäjohtaja, Kalmar, puh. +358 20 777 4096, maija.eklof@kalmarglobal.com

Kalmar tarjoaa markkinoiden kattavimman valikoiman lastinkäsittelyratkaisuja ja -palveluja satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja raskaan teollisuuden käyttöön. Kalmar on edelläkävijä terminaalien automatisoinnissa ja energiatehokkaassa konttien käsittelyssä. Joka neljäs kontti ympäri maailman siirretään Kalmar-ratkaisun avulla. Kalmarin laaja tuotevalikoima, maailmanlaajuinen palveluverkosto ja kyky integroida terminaalien eri prosessit saumattomasti toisiinsa tehostavat asiakkaan liiketoiminnan tuottavuutta kaikilla osa-alueilla. www.kalmarglobal.com

Kalmar on osa Cargotecia. Cargotecin liikevaihto vuonna 2012 oli 3,3 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 10 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.com.