Cargotec on sopinut Consolis-omistuksensa myynnistä

21.09.2005

Cargotec on allekirjoittanut sopimuksen betonielementtejä valmistavan Consoliksen 42 prosentin vähemmistöosuuden myymisestä konsortiolle, johon kuuluvat eurooppalaisen pääomasijoittajan Industri Kapitalin edustamat institutionaaliset sijoittajat, eräät muut sijoittajat sekä toimiva johto. Cargotecin osuuden kauppahinta on noin 80 miljoonaa euroa, mikä selvästi ylittää sen arvon taseessa. Myynnin ehtona on ostajan rahoitusjärjestelyjen toteutuminen. Kauppa arvioidaan saatavan päätökseen vuoden 2005 viimeisen vuosineljänneksen aikana, jolloin sen vaikutukset myös kirjataan.

"Olemme tehneet useiden vuosien ajan paljon työtä Consoliksen kehittämiseksi yhdessä pääomistaja Industri Kapitalin kanssa. Sen ansiosta Consoliksella on nyt vankka asema yhtiön perinteisillä markkina-alueilla sekä mielenkiintoisia kasvumahdollisuuksia Itä-Euroopassa. Keskittyessämme Cargotecissa ydinliiketoimintaamme lastinkäsittelyratkaisuihin uskomme, että on oikea aika antaa Industri Kapitalin jatkaa Consoliksen kehittämistä edelleen", sanoo Cargotecin varatoimitusjohtaja Kari Heinistö.

"Tämän kaupan jatkona toteutettava Consoliksen ja Bonna Sablan toimintojen yhdistäminen luo Euroopan laajuisen, johtavan betonielementtiratkaisujen valmistajan. Se on hyvä esimerkki Industri Kapitalin strategiasta toimia ostamalla ja kehittämällä liiketoimintoja. Odotamme tulevaa yhteistyötä Bonna Sablan ja Consoliksen johdon kanssa ja uskomme, että parannamme näin edelleen toiminnan tehokkuutta", toteaa Industri Kapitalin partneri Michael Rosenlew.

Consolis on Euroopan suurin betonielementtiratkaisujen valmistaja. Yrityksellä on 51 tuotantolaitosta 11 maassa: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Saksassa, Hollannissa, Virossa, Venäjällä, Latviassa, Liettuassa, Tsekissä ja Puolassa. Consoliksen liikevaihto vuonna 2004 oli 646 miljoonaa euroa ja se työllisti noin 5 100 henkilöä.