Cargotecille lastiluukkutilaus Kiinasta

29.12.2005

Cargotecin laivojen lastinkäsittelyratkaisuja toimittava liiketoiminta-alue MacGREGOR on saanut tilauksen lastiluukkujen toimittamisesta neljään Post Panamax -luokan konttilaivaan. Laivat toimitetaan kiinalaiselle COSCO-varustamolle ja ne rakennetaan Kiinassa Nantong COSCO KHI (NACKS) telakalla, joka on COSCO:n ja Kawasaki Heavy Industries -yhtiön yhteisyritys. Laivojen toimitukset alkavat vuoden 2008 alussa.

Laivojen kapasiteetti on 10 000 TEU:ta eli ne pystyvät kuljettamaan 10 000 kappaletta 20 jalan kokoisia kontteja. Laivojen konttikapasiteetti sijoittuu kannelle ja MacGREGORin lastiluukuilla varustettaviin lastiruumiin, joita on kussakin laivassa kymmenen. Kuhunkin lastiruumaan johtaa kaksi lastausaukkoa, joita peittämään tarvitaan yhteensä 79 lastiluukkua.

MacGREGOR on aiemmin valittu toimittamaan lastiluukut neljään muuhun 10 000 TEU:n kokoiseen konttilaivaan, jotka COSCO on tilannut Hyundai Heavy Industries -telakalta Koreasta.