Cargotec ostaa italialaisen CVS Ferrarin

29.12.2006

Cargotecin kontinkäsittelyliiketoiminta-alue Kalmar on sopinut CVS Ferrari Groupin hankkimisesta. Yritysosto vahvistaa Kalmarin markkina-asemaa ja huoltoliiketoimintaa Etelä-Euroopan ja Välimeren markkinoilla sekä täydentää Kalmarin tuotevalikoimaa uusilla innovatiivisilla kontinkäsittelylaitteilla. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

CVS Ferrarilla on vahva markkina-asema uusissa laitteissa niin yhtiön kotimaassa Italiassa kuin Etelä-Euroopassa ja Afrikassa. CVS Ferrarilla on Italiassa 100 huoltotyöntekijää ja Välimeren alueella laaja jo toimitettu laitekanta sekä jälleenmyyntiverkosto.

"Olemme tyytyväisiä tähän sopimukseen, joka vahvistaa Kalmarin läsnäoloa sekä uusissa laitteissa että huoltoliiketoiminnassa Välimeren markkinoilla. Uskomme, että synergiat muiden toimintojemme kanssa vahvistavat CVS Ferrarin kilpailukykyä edelleen", toteaa Kalmarin toimitusjohtaja Christer Granskog.

"Perheemme on menestyksekkäästi kasvattanut CVS Ferraria nykyiseen kokoon ja asemaan lähes 40 vuodessa. Uskomme Kalmarin olevan oikea ja vahva omistaja CVS Ferrarille tulevaisuuden maailmanlaajuisten haasteiden edessä. Yritykset sopivat hyvin yhteen ja mielestämme Kalmar on omistaja, joka on sitoutunut kehittämään CVS Ferrarin liiketoimintaa", sanoo CVS Ferrari Groupin toimitusjohtaja Giuseppe Ferrari.

Vuonna 1973 perustetun CVS Ferrarin omistaa Ferrarin perhe. Liikevaihdon vuonna 2006 arvioidaan olevan 85 miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaalin hieman Kalmarin tason alapuolella. CVS Ferrarin palveluksessa työskentelee noin 305 henkilöä. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Cadeossa, Italiassa. Yritysoston odotetaan tuottavan mittakaavaetuja muun muassa tuotannossa, ostotoiminnassa ja tuotekehityksessä, joiden avulla asiakkaille voidaan tarjota kilpailukykyisempiä tuotteita. CVS Ferrari jatkaa erillisenä yksikkönä ja tuotemerkkinä Kalmarin alaisuudessa, ja sen tuotteiden myynti jatkuu jo olemassa olevan jakeluverkoston kautta.

Lähettäjä:
Cargotec Oyj

Kari Heinistö
varatoimitusjohtaja

Eeva Mäkelä
sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja

Lisätiedot:
Christer Granskog, toimitusjohtaja, Kalmar, puh. 0204 55 4776
Eeva Mäkelä, sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja, puh. 040 727 6766

Cargotec Oyj on maailman johtava lastinkäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka ratkaisuja käytetään lähikuljetuksissa, terminaaleissa, satamissa, jakelukeskuksissa ja laivoissa. Cargotec-konsernin toiminta jakautuu kolmeen vahvaan, globaaliin liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat Hiab, Kalmar ja MacGREGOR. Kaikki kolme ovat markkinajohtajia alallaan. Vuonna 2005 Cargotecin liikevaihto ylitti 2,3 miljardia euroa. Konsernilla on noin 8 000 työntekijää ja toimintaa yli 160 maassa. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu Helsingin Pörssissä.

www.cargotec.fi