Cargotecille 20 kuljetuslukin tilaus Yhdysvalloista

14.12.2006

Cargotecin kontinkäsittelyliiketoiminta-alue Kalmar on saanut 20 kuljetuslukin tilauksen APM Terminalsilta. Kuljetuslukit toimitetaan vuoden 2007 aikana APM Terminalsin uuteen konttiterminaaliin Portsmouthiin, joka sijaitsee Virginian osavaltiossa Yhdysvalloissa. Valmistuessaan vuonna 2008 terminaali on Yhdysvaltojen suurin yksityinen terminaali. Sen kapasiteetti on miljoona TEUta. Tilatut kuljetuslukit pystyvät kuljettamaan yhtä aikaa kahta 20 jalan standardikonttia. Kuljetuslukin yksikköhinta vaihtelee 500 000-700 000 euron välillä.

Kalmar toi ensimmäisenä markkinoille kuljetuslukkikonseptin vuonna 2001 ennakoidessaan uusien suurterminaalien tarvetta nopeaan konttien siirtämiseen. Kuljetuslukin etuna muihin menetelmiin verrattuna on, että se pystyy nostamaan ja kuljettamaan kontteja itsenäisesti, joten satamanosturit ja pinoamisnosturit voivat purkaa, lastata ja pinota kontteja keskeytyksettä konttikentällä. Tämä nopeuttaa merkittävästi laivojen purkua ja lastausta, millä on suuri merkitys konttialusten kasvaessa. Suurimpiin konttialuksiin mahtuu yli 10 000 TEUta (TEU on 20 jalan standardikontti).

Lähettäjä:
Cargotec Oyj

Kari Heinistö
varatoimitusjohtaja

Eeva Mäkelä
sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja

Lisätiedot:

Christer Granskog, toimitusjohtaja, Kalmar, puh. 0204 55 4776
Eeva Mäkelä, sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja, puh. 0204 55 4281

Cargotec Oyj on maailman johtava lastinkäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka ratkaisuja käytetään lähikuljetuksissa, terminaaleissa, satamissa, jakelukeskuksissa ja laivoissa. Cargotec-konsernin toiminta jakautuu kolmeen vahvaan, globaaliin liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat Hiab, Kalmar ja MacGREGOR. Kaikki kolme ovat markkinajohtajia alallaan. Vuonna 2005 Cargotecin liikevaihto ylitti 2,3 miljardia euroa. Konsernilla on noin 8 000 työntekijää ja toimintaa yli 160 maassa. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu Helsingin Pörssissä.

www.cargotec.fi