Cargotecille konttinosturitilaus Vuosaaren satamaan Helsingissä

29.12.2006

Cargotecin kontinkäsittelyliiketoiminta-alue Kalmar on saanut Finnsteveltä neljän konttinosturin tilauksen uuteen Vuosaaren satamaan Helsingissä.

Konttinosturit pystyvät käsittelemään post panamax -kokoluokan aluksia kaksoistarttuja-toiminnolla (Twin-Lift). Ne valmistetaan niin, että niillä voidaan tulevaisuudessa tarvittaessa nostaa kaksinkertainen määrä eli neljä 20 jalan konttia tai kaksi 40 jalan konttia kerralla (Tandem-Lift). Konttinosturit ovat toiminnassa marraskuussa 2008.

Toimitettavat konttinosturit ovat Kalmarin vuonna 2001 menestyksekkäästi markkinoille tuomaa modulaarista nosturimallia ja samantyyppisiä kuin eri asiakkaille Antwerpenin satamaan kahden viime vuoden aikana toimitetut 31 konttinosturia.

Vuosaaren satama on valmistuessaan Itämeren modernein satama. Sinne siirtyvät Helsingistä kahden pienemmän sataman toiminnot vuoden 2008 lopussa, jolloin liikennekanavat satamaan samoin kuin suurin osa sataman yrityspuistosta ovat valmiit. Sataman on ennakoitu olevan toiminnassa kokonaisuudessaan vuonna 2009.

Lähettäjä:
Cargotec Oyj

Kari Heinistö
varatoimitusjohtaja

Eeva Mäkelä
sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja

Lisätiedot:
Christer Granskog, toimitusjohtaja, Kalmar, puh. 0204 55 4776
Eeva Mäkelä, sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja, puh. 040 727 6766

Cargotec Oyj on maailman johtava lastinkäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka ratkaisuja käytetään lähikuljetuksissa, terminaaleissa, satamissa, jakelukeskuksissa ja laivoissa. Cargotec-konsernin toiminta jakautuu kolmeen vahvaan, globaaliin liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat Hiab, Kalmar ja MacGREGOR. Kaikki kolme ovat markkinajohtajia alallaan. Vuonna 2005 Cargotecin liikevaihto ylitti 2,3 miljardia euroa. Konsernilla on noin 8 000 työntekijää ja toimintaa yli 160 maassa. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu Helsingin Pörssissä.

www.cargotec.fi