Cargotecille neljän maailman suurimman kaksoislaivanosturin tilaus

28.05.2007

Cargotecin laivojen lastinkäsittelyratkaisuja toimittava liiketoiminta-alue MacGREGOR on saanut tilauksen puolalais-kiinalaiselta Chipolbrok-varustamolta neljästä kaksoislaivanosturista. Laivanosturit toimitetaan vuosina 2007-2008 Chipolbrokin neljään 1990-luvulla rakennettuun alukseen, joiden lastinkäsittelykapasiteettia halutaan nostaa. Tilauksen arvo on noin kahdeksan miljoonaa euroa.

Chipolbrok on yksi maailman johtavista varustamoista yleislastialuksissa, jotka liikennöivät Yhdysvaltojen ja Aasian välillä sekä Euroopassa. MacGREGOR sopi vuonna 2006 kolmen vastaavan kaksoislaivanosturin toimituksesta Chipolbrokille. Nyt toimitettavat neljä kaksoislaivanosturia valmistetaan MacGREGORin pitkäaikaisen yhteistyökumppanin Nanjing Lüzhou Machine Worksin tehtaalla Kiinassa. Kaksi laivanosturia voi nostaa lastia joko yhdessä tai erikseen. Chipolbrokin tilaamien kaksoislaivanostureiden yhteisnostokapasiteetti on 150 tonnia 20 metriin ja 90 tonnia 28 metriin.

Lähettäjä:
Cargotec Oyj

Kari Heinistö
varatoimitusjohtaja

Eeva Mäkelä
sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja

Lisätiedot:
Kenneth Mellin, myyntijohtaja, MacGREGOR, Laivanosturi-divisioona,
puh. +46 660 294 176
Eeva Mäkelä, sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja, puh. 0204 55 4281

Cargotec on maailman johtava lastinkäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka tuotteita käytetään tavaravirran eri vaiheissa laivoissa, satamissa, terminaaleissa, jakelukeskuksissa ja lähikuljetuksissa. Konsernin tuotemerkeillä Hiab, Kalmar ja MacGREGOR on markkinajohtajan asema, ja ne tunnetaan asiakkaiden keskuudessa kaikkialla maailmassa. Cargotecin liikevaihto on 2,7 miljardia euroa. Konsernilla on noin 9 000 työntekijää ja toimintaa lähes 160 maassa. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu Helsingin Pörssissä.

www.cargotec.fi