Cargotecin yhteistoimintaneuvottelut päättyivät Suomessa

09.12.2008

Cargotecin toiminnan tehostamistoimia koskevat yhteistoimintalain edellyttämät neuvottelut Suomessa ovat päättyneet. Yhteistoimintaneuvotteluissa päädyttiin ratkaisuun, jossa Cargotec vähentää henkilöstöään Suomessa 271 henkilöllä. Irtisanomisten lisäksi henkilöstövähennykset toteutetaan eläkejärjestelyillä, uusien työntekijöiden palkkausrajoituksilla sekä vähentämällä ulkopuolisen työvoiman käyttöä. Lisäksi määräaikaisia työsuhteita ei jatketa sopimusten päätyttyä.

Hiabin Salossa sijaitsevan nosturitehtaan tuotannosta on päätetty luopua osana suunnitelmaa, jonka mukaan tuotanto Euroopassa keskitetään kolmeen tehtaaseen. Tuotanto tullaan lopettamaan hallitusti portaittain vuoden 2009 aikana. Saloon jäävien muiden toimintojen (tuotekehitys, myynti ja markkinointi, taloushallinto, jälkimarkkinointi- ja varaosatoiminnot) organisaatioita tullaan sopeuttamaan muuttuvan tuotantorakenteen mukaisesti. Työtä jatkajan saamiseksi osavalmistukselle ja nosturituotannolle jatketaan edelleen.

Cargotec käynnisti lokakuussa kysynnän ja kannattavuuden alenemisen takia pääosin Länsi-Eurooppaa ja Pohjois-Amerikkaa koskevat tehostamistoimet, joiden henkilöstövaikutukseksi arvioitiin yhteensä noin 700 henkeä. Tehostamistoimien tavoitteena on Hiabin kapasiteetin sopeuttaminen markkinatilanteeseen sekä Hiabin ja Kalmarin kannattavuuden parantaminen. Henkilöstön sopeuttamistarve on suurin Suomessa, Ruotsissa ja USA:ssa. Suomen osuuden on arvioitiin olevan vajaa 300 henkilöä. Cargotec käynnisti yhteistoimintaneuvottelut neljällä paikkakunnalla Suomessa: Helsingissä, Raisiossa, Salossa ja Tampereella, joista jokaisella päädyttiin henkilöstövähennyksiin.

Tehostamistoimia on käynnissä useissa muissa maissa. Säästötoimilla pyritään kapasiteetin sopeuttamisen lisäksi globaalisti noin 25 miljoonan euron vuotuiseen tulosparannukseen. Säästötoimista arvioidaan aiheutuvan kustannuksia ja käyttöomaisuuden alaskirjauksia yhteensä noin 35 miljoonaa euroa.

Cargotec työllistää Suomessa tällä hetkellä noin 1700 työntekijää.

Lisätietoja lehdistölle:

Pekka Vartiainen, toimitusjohtaja, Hiab; puh. 0204 55 4401

Pekka Vauramo, toimitusjohtaja, Kalmar; puh. 0204 55 4873

Minna Karhu, viestintäjohtaja, Cargotec; puh. 0204 55 4630, gsm 040 532 0007

Lisätietoja sijoittajille:

Paula Liimatta, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. 0204 55 4634

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua tarjoamalla laitteita, järjestelmiä ja palveluja tavaroiden lastaamiseen ja purkamiseen. Cargotecin tuotemerkeillä Hiab, Kalmar ja MacGREGOR on maailmanlaajuinen markkinajohtajan asema. Ratkaisuja käytetään maalla ja merellä, kaikkialla missä tavara liikkuu. Kattavat huoltopalvelut lähellä asiakasta takaavat laitteiden jatkuvan toiminnan. Cargotec on alansa teknologiajohtaja ja panostaa tuotekehityksessä innovatiivisiin ratkaisuihin ympäristönäkökohdat huomioon ottaen. Cargotecin liikevaihto ylittää kolme miljardia euroa. Konsernilla on noin 12 000 työntekijää. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä.
www.cargotec.fi