Cargotec investoi myynti- ja huoltoverkostoonsa Pohjois-Afrikassa

11.12.2009

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 11.12.2009 KLO 15.00

Cargotec investoi myynti- ja huoltoverkostoonsa Pohjois-Afrikassa

Cargotec vahvistaa myynti- ja huoltotoimintojaan Marokossa ostamalla satamien huoltoliiketoimintaan ja laitteisiin liittyvän osan Maghrepic S.A.:n liiketoiminnasta. Maghrepic on ollut Cargotecin laitteiden jälleenmyyjä Marokossa, ja yhtiöllä on pitkä kokemus huoltopalvelujen ja varaosien tarjoajana. Sopimuksen mukaisesti Cargotec työllistää 44 henkilöä, joista suurin osa on huoltoteknikkoja. Kauppa tukee Cargotecin tavoitetta kasvattaa myynti- ja huoltotoimintoja Marokossa.

Ostetun liiketoiminnan liikevaihdon vuonna 2010 arvioidaan olevan noin 6 miljoonaa euroa. Sopimuksen mukaisesti Maghrepicin perustaja ja johtaja El Mati Alem omistaa ja johtaa yhtiön liiketoimintaa jatkossa niiltä osin, jotka eivät siirry Cargotecille. Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkaista.

"Globaalit satamaoperaattorit ja laivanvarustamot ovat alkaneet investoida Marokon satamiin sekä strategisesti sijoitettuihin uusiin satamiin ja terminaaleihin, koska Marokko sijaitsee tärkeiden merireittien risteyskohdassa ja on portti Afrikan ja Euroopan välillä. Cargotec on toimittanut Marokkoon Kalmar- konttikenttänostureita sekä voittanut kontinkäsittelylaitteiden ylläpitosopimuksia. Paikallinen läsnäolo tukee Cargotecin kykyä palvella asiakkaitaan alueella ja toimii ponnahduslautana liiketoiminnan kasvulle Pohjois-Afrikassa", toteaa Mark Williamson, johtaja, huoltoliiketoiminta, EMEA.

Lisätietoja lehdistölle:
Mark Williamson, johtaja, huoltoliiketoiminta, EMEA, puh. +31 (0) 10 294 6693
Minna Karhu, viestintäjohtaja, puh. 0204 55 4630

Lisätietoja sijoittajille:
Paula Liimatta, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. 0204 55 4634

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua tarjoamalla laitteita, järjestelmiä ja palveluja tavaroiden lastaamiseen ja purkamiseen maalla ja merellä - missä vain tavaraa liikkuu. Cargotecin tärkeimmät tuotemerkit Hiab, Kalmar ja MacGregor ovat maailmanlaajuisia markkinajohtajia. Cargotecin maailmanlaajuinen verkosto tarjoaa kattavia huoltopalveluita, jotka takaavat laitteiden jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan. Cargotecin liikevaihto vuonna 2008 oli 3,4 miljardia euroa. Konsernilla on noin 10 500 työntekijää. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.cargotec.fi