Cargotec jatkaa On the Move -muutosohjelmaansa ja suunnittelee Hiabin ja Kalmarin toimintojen yhdistämistä maailmanlaajuisesti

22.06.2009

CARGOTEC OYJ                PÖRSSITIEDOTE          22.6.2009 KLO 10.05

Cargotec kehittää uutta yhteistä toimintamallia Hiabin ja Kalmarin liiketoiminta-alueilleen maailmanlaajuisesti osana yhtiön On the Move -muutosohjelmaa. On the Move -muutosohjelma käynnistettiin helmikuussa 2008 vauhdittamaan yhtiön strategian toimeenpanoa, kasvattamaan toiminnan tehokkuutta sekä lisäämään asiakaslähtöisyyttä, ja nyt käynnistetty uuden toimintamallin kehittäminen tukee näiden kaikkien tavoitteiden saavuttamista.

Suunnitelman mukaan Cargotec muodostaa uuden Customer Operations -organisaation, johon kuuluisivat Hiabin ja Kalmarin liiketoiminta-alueiden erillisten myynti- ja huoltotoimintojen yhdistämisestä syntyvät kolme yhtenäistä toiminta-aluetta: Cargotec Americas, Cargotec Asia-Pacific ja Cargotec EMEA.

Uutta organisaatiota johtaa Pekka Vauramo (52), joka on nimitetty uudesta organisaatiosta vastaavaksi johtajaksi (Senior Executive Vice President, Cargotec Customer Operations) 1. heinäkuuta 2009 alkaen. Hän jatkaa nykyisessä roolissaan toimitusjohtajan sijaisena sekä Cargotecin johtoryhmän jäsenenä.

Hiabin ja Kalmarin myynti- ja huoltoverkostojen yhdistäminen Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueilla käynnistettiin jo huhtikuussa 2009. Cargotec EMEAn uusi myynti- ja huolto-organisaatio astuu voimaan 1. heinäkuuta 2009. Cargotecin johtoryhmän jäsen Harald de Graaf (43) on nimitetty Cargotec EMEA -toiminta-alueen johtajaksi (Executive Vice President, Cargotec EMEA). Harald De Graaf jatkaa myös konsernin kehitysjohtajana.

Yhtiön ulkoinen taloudellinen raportointi jatkuu muuttumattomana ainakin vuoden 2009 loppuun. Cargotecin liiketoiminta-alueet Hiab, Kalmar ja MacGregor sekä huoltoliiketoiminta jatkavat toimintaansa ennallaan toistaiseksi. Suunniteltujen muutoksien henkilöstövaikutukset riippuvat tulevan toimintamallin tarkemmista yksityiskohdista, ja suunnitelmista annetaan lisätietoja myöhemmin niiden edettyä pidemmälle.

Lisäksi Cargotecin johtoryhmän jäsen Kirsi Nuotto (50) on nimitetty henkilöstöhallinnosta ja viestinnästä vastaavaksi johtajaksi (Executive Vice President, Human Resources and Communications) 1. heinäkuuta 2009 alkaen.

Lisätietoja lehdistölle:
Mikael Mäkinen, toimitusjohtaja, puh. 0204 55 4262
Pekka Vauramo, varatoimitusjohtaja; toimitusjohtaja, Kalmar-liiketoiminta-alue, puh. 0204 55 4873
Minna Karhu, viestintäjohtaja, puh. +358 (0)204 55 4630

Lisätietoja sijoittajille:
Eeva Sipilä, CFO, puh. +358 (0)204 55 4281

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua tarjoamalla laitteita, järjestelmiä ja palveluja tavaroiden lastaamiseen ja purkamiseen maalla ja merellä - missä vain tavaraa liikkuu. Cargotecin tärkeimmät tuotemerkit Hiab, Kalmar ja MacGregor ovat maailmanlaajuisia markkinajohtajia. Cargotecin maailmanlaajuinen verkosto tarjoaa kattavia huoltopalveluita, jotka takaavat laitteiden jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan. Cargotecin liikevaihto vuonna 2008 oli 3,4 miljardia euroa. Konsernilla on noin 11 000 työntekijää. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä.