Cargotec kirjaa Hiabin ja Kalmarin yhdistymisestä 20 miljoonaa euroa lisää uudelleenjärjestelykuluja, minkä seurauksena vuoden 2009 liiketulos painuu tappiolle

06.10.2009

CARGOTEC OYJ, PÖRSSITIEDOTE, 6 LOKAKUUTA 2009 KLO 13.00

Cargotec ilmoitti 22. kesäkuuta 2009 yhdistävänsä Hiab- ja Kalmar-liiketoiminnat uudeksi Industrial and Terminal -liiketoiminta-alueeksi toiminnan tehokkuuden kasvattamiseksi ja asiakaslähtöisyyden lisäämiseksi. Yhdistymistoimenpiteet ovat edenneet Hiabin ja Kalmarin tuote- ja palvelutarjontaa kehittäviin organisaatioihin ja Amerikan sekä Aasian ja Tyynenmeren myynti- ja huolto-organisaatioihin.

Vuodelle 2009 kirjattavat uudelleenjärjestelykulut kasvavat toimenpiteiden seurauksena noin 20 miljoonaa euroa. Tämän lisäyksen myötä Cargotec alentaa aiempaa arviotaan vuoden 2009 liiketuloksesta. Liiketuloksen arvioitiin aiemmin olevan lievästi positiivinen sisältäen 50 miljoonan euron uudelleenjärjestelykulut. Vuodelle 2009 kirjattavien uudelleenjärjestelykulujen kasvaessa yhteensä arviolta noin 70 miljoonaan euroon koko vuoden liiketulos painuu tappiolle.

Suunniteltujen uudelleenjärjestelyjen ja tuotantokapasiteetin sopeuttamistoimenpiteiden arvioidaan johtavan noin 500 työntekijän vähentämiseen maailmanlaajuisesti. Jo toteutettujen ja nyt ilmoitettujen tehostamistoimien arvioidaan tuovan vuositasolla yli 150 miljoonan euron säästöt mukaan lukien tuotantorakenteen sopeuttamistoimenpiteet. Säästöarvio sisältää kaikki vuoden 2008 alun jälkeen tiedotetut kustannusrakenteen keventämistoimenpiteet.

Industrial and Terminal -liiketoiminta-alue aloitti toimintansa 1. lokakuuta 2009. Nykyiset Hiab ja Kalmar -organisaatiot jatkavat vuoden loppuun siirtymävaiheen onnistumisen varmistamiseksi. Uudella liiketoiminta-alueella on vahvempi asiakasrajapinta, laajemmat johdon vastuualueet sekä matala organisaatio. Tavoitteena on lisätä asiakaslähtöisyyttä ja tukea Cargotecin rakentumista entistä yhtenäisemmäksi yhtiöksi.

Mahdolliset henkilöstövaikutukset neuvotellaan paikallisesti kunkin maan yhteistoimintamenettelyssä. Maat, joihin nyt ilmoitetut toimenpiteet vaikuttavat eniten, ovat Suomi (henkilöstövaikutusarvio noin 180 henkilöä) ja Ruotsi (henkilöstövaikutusarvio noin 130 henkilöä). Cargotecin palveluksessa Suomessa työskentelee noin 1 500 henkilöä ja Ruotsissa noin 2 000 henkilöä.

Lisätietoja lehdistölle:
Mikael Mäkinen, toimitusjohtaja, puh. 0204 55 4262
Pekka Vauramo, varatoimitusjohtaja, puh. 0204 55 4873
Minna Karhu, viestintäjohtaja, puh. 0204 55 4630

Lisätietoja sijoittajille:
Eeva Sipilä, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 0204 55 4281
Paula Liimatta, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. 0204 55 4634

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua tarjoamalla laitteita, järjestelmiä ja palveluja tavaroiden lastaamiseen ja purkamiseen maalla ja merellä - missä vain tavaraa liikkuu. Cargotecin tärkeimmät tuotemerkit Hiab, Kalmar ja MacGregor ovat maailmanlaajuisia markkinajohtajia. Cargotecin maailmanlaajuinen verkosto tarjoaa kattavia huoltopalveluita, jotka takaavat laitteiden jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan. Cargotecin liikevaihto vuonna 2008 oli 3,4 miljardia euroa. Konsernilla on noin 11 000 työntekijää. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.cargotec.fi