Cargotec perustaa uuden kokoonpanoyksikön Puolaan

28.04.2009

CARGOTEC OYJ    PÖRSSITIEDOTE   28. HUHTIKUUTA 2009  KLO 9.25

Cargotec etenee investointisuunnitelmassaan rakentaa kokoonpanoyksikkö Pohjois-Puolaan, Stargard Szczecinskin kaupunkiin. Investoinnin tavoitteena on kehittää Cargotecin globaalia tuotantorakennetta. Investointikustannuksen kassavirtavaikutuksen on arvioitu olevan lähes 20 miljoonaa euroa vuonna 2009.

Cargotecin tuotantostrategiana on vahvistaa yhtiön läsnäoloa markkinoilla niin, että tuotanto- ja toimitusketju vastaa entistä paremmin asiakaskunnan kehitykseen. Samalla tavoitellaan tuotanto- ja logistiikkakustannusten alentamista sekä vahvistetaan ostotoimintaa itäisessä Keski-Euroopassa.

Maa-alan ostot Puolassa on arvioitu saatavan päätökseen alkukesästä 2009. Suunnitelmana on, että vuoden 2009 aikana tuotanto alkaa aluksi vuokratiloissa, jotka sijaitsevat samalla alueella kuin tuleva uusi kokoonpanoyksikkö. Vuoden 2009 neljännellä vuosineljänneksellä kokoonpantavat ensimmäiset tuotteet vuokratiloissa ovat konttitarttujia ja keskikokoisia terminaalitraktoreita. Työntekijöiden rekrytointi on alkanut, ja ensivaiheessa keskitytään avainhenkilöstön rekrytointiin sekä kokoonpanoyksikön käytön koulutukseen.

Stargard Szczecinskissa sijaitsevan uuden kokoonpanoyksikön on tarkoitus tukea laajalti Cargotecin tuotevalikoiman tuotantoa. Omissa tuotantotiloissa tapahtuva kokoonpano on suunniteltu alkavaksi vuoden 2010 toisella neljänneksellä.

Lisätietoja lehdistölle:
Mikael Mäkinen, toimitusjohtaja, puh. 0204 55 4262
Axel Leijonhufvud, Senior Vice President, Product Supply, puh. +46 372 37 8170
Minna Karhu, viestintäjohtaja, puh. 0204 55 4630, gsm 040 532 0007

Lisätietoja sijoittajille:
Eeva Sipilä, CFO, puh. 0204 55 4281
Paula Liimatta, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. 0204 55 4634

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua tarjoamalla laitteita, järjestelmiä ja palveluja tavaroiden lastaamiseen ja purkamiseen. Cargotecin tuotemerkeillä Hiab, Kalmar ja MacGREGOR on maailmanlaajuinen markkinajohtajan asema. Ratkaisuja käytetään maalla ja merellä, kaikkialla missä tavara liikkuu. Kattavat huoltopalvelut lähellä asiakasta takaavat laitteiden jatkuvan toiminnan. Cargotec on alansa teknologiajohtaja ja panostaa tuotekehityksessä ympäristönäkökohdat huomioon ottaen innovatiivisiin ratkaisuihin. Cargotecin liikevaihto vuonna 2008 oli 3,4 miljardia euroa. Konsernilla on noin 11 000 työntekijää. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä.