Cargotec sopeuttaa Suomen toimintojaan Tampereella markkinatilanteeseen

16.03.2009

Materiaalinkäsittelylaitteiden kysynnän jatkuessa heikkona Cargotec aloittaa Tampereella yhteistoimintaneuvottelut jo meneillään olevien määräaikaisten lomautusten jatkamisesta toistaiseksi ja mahdollisista pysyvistä vähennyksistä. Mahdollisten toistaiseksi voimassaolevien lomautusten arvioidaan koskevan noin 300 henkilöä ja pysyvien henkilöstövähennysten arvioidaan koskevan noin 90 henkilöä. Osa mahdollisista pysyvistä vähennyksistä johtuu suunnitellusta toiminnan uudelleenorganisoinnista. Nyt käynnistettävien YT-neuvotteluiden piirissä on yhteensä noin 400 henkilöä.

Toimet ovat tarpeen tuotantokapasiteetin sopeuttamiseksi tuotteiden vähäiseen kysyntään ja yhtiön kilpailukyvyn takaamiseksi globaaleilla markkinoilla.

Kannattavuutensa parantamiseksi Cargotec jatkaa strategiansa mukaisesti globaalin tuotantorakenteensa kehittämistä lähemmäksi markkinoita ja halvemman kustannustason maihin. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi yhtiö aikoo vuokrata Puolasta tuotanto- ja toimistotilaa, jossa suunnitellaan aloitettavaksi konttitarttujien ja terminaalitraktorien kokoonpanoa tämän vuoden lopulla. Suunnitellun toiminnan laajuus riippuu markkinatilanteesta ja tuotteiden kysynnästä. Toiminta käynnistyy avainhenkilöstön rekrytoinnilla ja tuotteiden kokoonpanoon liittyvän koulutuksen organisoinnilla.

Cargotec työllistää Suomessa noin 1600 työntekijää.

Lisätietoja lehdistölle:

Jorma Tirkkonen, johtaja, konttinosturiliiketoiminta, puh. (03) 265 8202

Minna Karhu, viestintäjohtaja, puh. 0204 55 4630, gsm 040 532 0007

Lisätietoja sijoittajille:

Eeva Sipilä, CFO, puh. 0204 55 4281

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua tarjoamalla laitteita, järjestelmiä ja palveluja tavaroiden lastaamiseen ja purkamiseen. Cargotecin tuotemerkeillä Hiab, Kalmar ja MacGREGOR on maailmanlaajuinen markkinajohtajan asema. Ratkaisuja käytetään maalla ja merellä, kaikkialla missä tavara liikkuu. Kattavat huoltopalvelut lähellä asiakasta takaavat laitteiden jatkuvan toiminnan. Cargotec on alansa teknologiajohtaja ja panostaa tuotekehityksessä ympäristönäkökohdat huomioon ottaen innovatiivisiin ratkaisuihin. Cargotecin liikevaihto on 3,4 miljardia euroa. Konsernilla on noin 12 000 työntekijää. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä.

www.cargotec.fi