Cargotec toimittaa 20 kuljetuslukkia Algecirasin suurterminaaliin Espanjaan

26.05.2009

CARGOTEC OYJ                LEHDISTÖTIEDOTE          26.5.2009 KLO 13.30

Cargotec toimittaa 20 kuljetuslukkia Algecirasin suurterminaaliin Espanjaan

Cargotec on saanut suuren Kalmar-kuljetuslukkitilauksen espanjalaiselta TTI Algeciras S.A:lta. Tilaus sisältää 20 Kalmar SHC240H -kuljetuslukkia, jotka voivat pinota kaksi 40 tonnin painoista konttia päällekkäin. Kuljetuslukit toimitetaan vuoden 2010 tammikuun loppuun mennessä.

Kuljetuslukit tulevat uuteen Algecirasin suurterminaaliin, jossa ne kuljettavat kontteja nopeasti ja joustavasti satamanosturien ja automaattisten konttinosturien välillä. Kuljetuslukit lisäävät kontinkäsittelyn tehokkuutta poistamalla koneiden odotusaikoja, koska ne pystyvät nostamaan ja laskemaan kontteja suoraan maahan. Satamanosturit laskevat kontit aluksesta maahan, josta kuljetuslukit kuljettavat ne itsenäisesti automaattisten konttinosturien luokse. Tämä laiteyhdistelmä on erittäin tehokas ja vaatii vähiten kuljetuslaitteistoa.

TTI Algecirasin terminaalissa on yli 1200 metrin laiturialue, ja terminaali pystyy vastaanottamaan jopa 10 000 TEU:ta kantavia aluksia. Vuonna 2010 avattavan terminaalin odotetaan käsittelevän yli 1,5 miljoonaa TEU:ta vuosittain. Uusi terminaali toimii Afrikan, Pohjois-Euroopan, Yhdysvaltojen itärannikon ja Etelä-Amerikan uudelleenlastausten keskuksena. TTI Algecirasin omistaa Hanjin Shipping.

TTI Algecirasista tulee toinen suurterminaali maailmassa, jolla on suuri määrä Kalmar-kuljetuslukkeja. Ensimmäinen Kalmar-kuljetuslukkijärjestelmää hyödyntävä suurterminaali, APM Terminals Virginiassa Yhdysvalloissa, aloitti toimintansa syyskuussa 2007.

Viime vuonna Kalmar julkisti terminaalien tehokkuutta parantavan Kalmar AutoShuttlen, automaattisen kuljetuslukin, joka nostaa, laskee ja kuljettaa kontteja satamanosturien ja kenttänosturien välillä. Nykyään kaikki Kalmarin uudet kontti- ja kuljetuslukit voidaan muuntaa myöhemmin automaattisiksi.

Lisätietoja lehdistölle:
Ilkka Annala, johtaja, Kalmar-konttilukit, puh. 040 553 4851
Pauliina Koivunen, viestintäpäällikkö, Cargotec, puh. 03 265 8111

Lisätietoja sijoittajille:
Paula Liimatta, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. 0204 55 4634

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua tarjoamalla laitteita, järjestelmiä ja palveluja tavaroiden lastaamiseen ja purkamiseen. Cargotecin tuotemerkeillä Hiab, Kalmar ja MacGREGOR on maailmanlaajuinen markkinajohtajan asema. Ratkaisuja käytetään maalla ja merellä, kaikkialla missä tavara liikkuu. Kattavat huoltopalvelut lähellä asiakasta takaavat laitteiden jatkuvan toiminnan. Cargotec on alansa teknologiajohtaja ja panostaa tuotekehityksessä ympäristönäkökohdat huomioon ottaen innovatiivisiin ratkaisuihin. Cargotecin liikevaihto on 3,4 miljardia euroa. Konsernilla on noin 11 000 työntekijää. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä.

www.cargotec.com