Cargotecille ensimmäinen tilaus konttitarttujiin asennettavasta säteilyarvoja mittaavasta teknologiasta

01.04.2009

Cargotec on saanut ensimmäisen kaupallisen tilauksensa konttitarttujiin asennettavasta säteilyarvoja mittaavasta teknologiasta Lockheed Martinilta Yhdysvalloista. Cargotec Port Securityn (CPS) järjestelmä täyttää Yhdysvaltojen maahantuloviranomaisten vaatimukset, jotka koskevat kaikkien maahan tulevien konttien tarkastamista satamissa vuoteen 2012 mennessä.

Lockheed Martinilla on konttien skannausjärjestelmä, jonka integrointitesteissä konttitarttujiin asennettavaa teknologiaa käytetään. CPS:n teknologia liitetään osaksi Lockheed Martinin integroitujen teknologiaratkaisujen tarjontaa. Järjestelmä on tarkoitus asentaa ja testata Yhdysvaltojen itärannikon satamassa vuoden 2009 aikana.

Lockheed Martinin tilaukseen kuuluu satamanosturin tarttuja, johon on asennettu CPS:n teknologiaa. Säteilyä mitataan tarttujan liikkuessa, joten mittaus ei vaikuta terminaalin tuottavuuteen. CPS:n teknologiaa voidaan asentaa nostureiden tarttujiin, konttilukkeihin tai muihin liikuteltaviin laitteisiin kuten aluksiin, joita käytetään turvallisuusoperaatioissa.

Yhdysvaltain kotimaan turvallisuudesta vastaava ministeriö (U.S. Department of
Homeland Security) on myöntänyt Lockheed Martinin tilaamalle Cargotec Port Securityn järjestelmälle tunnustuksen terrorismin vastaisesta teknologiasta (QATT; Qualified Anti-Terrorism Technology). Tunnustus saavutettiin, kun järjestelmä suoriutui Yhdysvaltain energiaministeriön (U.S. Department of Energy) Oak Ridgen tutkimuskeskuksessa tekemistä testeistä 100 prosentin tarkkuudella.

Lockheed Martin, jonka pääkonttori sijaitsee Bethesdassa, Marylandin osavaltiossa, on maailmanlaajuinen turvallisuusratkaisuihin keskittyvä yritys. Sillä on noin 146 000 työntekijää ympäri maailmaa. Yrityksen toimialaan kuuluu kehittyneiden teknologiajärjestelmien, tuotteiden ja palveluiden tutkimus, suunnittelu, kehitys, valmistus, integrointi ja ylläpito. Vuonna 2008 yrityksen liikevaihto oli noin 42,7 miljardia dollaria.

"Olemme erittäin tyytyväisiä saatuamme ensimmäisen kaupallisen tilauksemme", sanoo Cargotec Port Securityn toimitusjohtaja Troy Thompson."Lockheed Martin on infrastruktuurin, merenkulun ja kotimaan turvallisuusratkaisuiden merkittävä johtaja, ja työskentelemme erittäin mielellämme heidän kanssaan. Terminaalit Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa tarvitsevat tulevaisuudessa konttiliikenteen turvallisuusratkaisuja, jotka noudattavat viranomaisten vaatimuksia konttien turvallisuudesta, mutta eivät haittaa kauppatavaroiden kulkua terminaalissa. Tällä hetkellä, kun maailman taloustilanne on vaativa, tarvitsemme turvallisuusratkaisuja, jotka eivät lisää uusia työvaiheita lastaukseen. Järjestelmä, jonka toimitamme Lockheed Martinille, mittaa tehokkaasti ja tarkasti hidastamatta terminaalin toimintaa".

Lisätietoja lehdistölle:
Troy Thompson, toimitusjohtaja, Cargotec Port Security, puh. +1 919 620 1763
Minna Karhu, viestintäjohtaja, Cargotec Oyj, puh. +358 (0)204 55 4630

Lisätietoja sijoittajille:
Paula Liimatta, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. +358 (0)204 55 4634

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua tarjoamalla laitteita, järjestelmiä ja palveluja tavaroiden lastaamiseen ja purkamiseen. Cargotecin tuotemerkeillä Hiab, Kalmar ja MacGREGOR on maailmanlaajuinen markkinajohtajan asema. Ratkaisuja käytetään maalla ja merellä, kaikkialla missä tavara liikkuu. Kattavat huoltopalvelut lähellä asiakasta takaavat laitteiden jatkuvan toiminnan. Cargotec on alansa teknologiajohtaja ja panostaa tuotekehityksessä ympäristönäkökohdat huomioon ottaen innovatiivisiin ratkaisuihin. Cargotecin liikevaihto on 3,4 miljardia euroa. Konsernilla on noin 12 000 työntekijää. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä.

www.cargotec.com