Cargotecin Tampereen yksiköstä osaamis- ja teknologiakeskus

22.10.2009

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 22. LOKAKUUTA 2009 KLO 13:00

Cargotecin Tampereen yksiköstä osaamis- ja teknologiakeskus

Cargotec Oyj suunnittelee muuttavansa Tampereen yksikkönsä osaamis- ja teknologiakeskukseksi, joka vahvistaa yrityksen tuotteiden kilpailukykyä maailmanlaajuisesti. Tampereen osaamis- ja teknologiakeskuksessa vahvistetaan tuotekehitys-, prototyyppituotanto- ja testausosaamista, ja sinne keskitetään erityisesti kenttänosturien, lukkien, raskaiden terminaalitraktorien ja automaation osaaminen sekä ohjausjärjestelmien kehitys ja energiatehokkuuden tutkimus.

"Tampereen seutu on erinomainen Cargotecin osaamis- ja teknologiakeskukselle, koska täällä on myös liikkuvien työkoneiden yritysklusteri, tekninen yliopisto ja muita osaamista tukevia oppilaitoksia. Haluamme johtaa alamme teknistä kehitystä asiakkaidemme eduksi ja tehostaa tavaravirtojen kulkua. Panostaminen Tampereen yksikön osaamiseen tukee meitä tässä työssä erinomaisesti", sanoo varatoimitusjohtaja Pekka Vauramo, Cargotec.

Toiminnan painopisteen suunnitellaan muuttuvan perinteisestä tuotannosta uusien tuotteiden ja konseptien kehittäjäksi ja sarjatuotantovalmiuksien tekijäksi, mikä vaikuttaa myös henkilöstöön.

"Tällä hetkellä voimme arvioida, että noin kolmen vuoden kuluttua muutosprosessin jälkeen Tampereen yksikössä työskentelisi noin 250 henkilöä, joista viidennes työtekijöitä", Vauramo sanoo.

Muutos tuotannon toiminnoissa noudattaa Cargotecin maailmanlaajuista strategiaa tuotannon keskittämisestä lähemmäs asiakkaita. Osa Kalmar-tuotteista suunnitellaan valmistettavan Cargotecin Puolan kokoonpanoyksikössä.

Cargotec suunnittelee Tampereen osaamis- ja teknologiakeskukselle tarkoituksenmukaisia tiloja, joihin tulisi nykyaikaiset tilat teknologiatutkimusta varten, yhdistetty testirata ja demoympäristö, valmistus, korjaus- ja huoltotilat sekä toimistotiloja. Tampereella olisi suunnitelmien toteutuessa jatkossakin tuoteosaamisen lisäksi myös Suomen markkinoihin liittyviä toimintoja ja Cargotecin tukitoimintoja. Tällä hetkellä Tampereella on 550 työntekijää.

Lisätietoa lehdistölle:
Pekka Vauramo, varatoimitusjohtaja, puh. 0204 55 4873
Matti Sommarberg, teknologiajohtaja, puh. 0204 55 4371
Minna Karhu, viestintäjohtaja, puh. 0204 55 4630

Lisätietoja sijoittajille:
Eeva Sipilä, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 0204 55 4281
Paula Liimatta, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. 0204 55 4634

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua tarjoamalla laitteita, järjestelmiä ja palveluja tavaroiden lastaamiseen ja purkamiseen maalla ja merellä - missä vain tavaraa liikkuu. Cargotecin tärkeimmät tuotemerkit Hiab, Kalmar ja MacGregor ovat maailmanlaajuisia markkinajohtajia. Cargotecin maailmanlaajuinen verkosto tarjoaa kattavia huoltopalveluita, jotka takaavat laitteiden jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan. Cargotecin liikevaihto vuonna 2008 oli 3,4 miljardia euroa. Konsernilla on noin 10 500 työntekijää. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.cargotec.fi