Cargotec osallistuu DIMECC:n digitalisaatiota vauhdittavaan uuteen ekosysteemiin

19.12.2017

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE 19. JOULUKUUTA 2017 KLO 9.15

Cargotec on mukana innovaatioalusta DIMECC Oy:n käynnistämässä ekosysteemi-hankkeessa, jossa maan kärkiyritykset jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Connected Industry -ekosysteemin visiona on muuttaa kiihtyvällä tahdilla syntyvä digitaalinen data uutta luovaksi liiketoiminnaksi. Tarkoitus on mm. soveltaa tekoälyä yritysten toimintaan ja rakentaa alustoja ja standardeja, jotta dataa voidaan jakaa verkoston toimijoiden välillä.

"Digitalisaatio on yksi Cargotecin strategian kulmakivistä, ja meille on luontevaa ja tärkeää olla mukana sitä kehittävässä teollisuuden ekosysteemissä. Meillä on runsaasti aiempaa kokemusta vastaavasta teollisuusyhteistyöstä, esimerkiksi vuonna 2016 käynnistimme yhdessä johtavien merikuljetus- ja tietotekniikkayritysten kanssa maailman ensimmäisen ekosysteemialoitteen, joka tähtää autonomisten laivojen ekosysteemin luomiseen Itämerelle vuoteen 2025 mennessä", sanoo Cargotecin palvelujen digitalisoinnista vastaava Tuomas Martinkallio.

"Liiketoiminta-alueemme Kalmar, Hiab ja MacGregor ovat tuottaneet lukuisia merkittäviä digitaalisia ratkaisuja jo nyt. Nyt alkavan yhteistyön myötä uskomme uusiin innovaatioihin tällä alueella. Tiedon tehokas jakaminen logistisessa prosessissa avaa uusia mahdollisuuksia optimoida toimitusketjua, jota yksittäinen toimija ei voisi tehdä ilman ekosysteemin tukea."

DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala korostaa yritysten välisen yhteistyön merkitystä: "Connected Industry -ekosysteemi tuo yhteen johtavat laitevalmistajat sekä digitaalisten ratkaisujen, komponenttien ja palveluiden toteuttajat. Haluamme suomalaisen teollisuuden olevan eturintamassa, kun perinteinen toimitusketjuajattelu korvautuu systeemisellä arvonluonnilla ja digitalisaatio tukee uuden liiketoiminnan syntymistä."

Cargotecin lisäksi DIMECC Connected Industry -ekosysteemissä ovat mukana Fastems, HT-Laser, Konecranes, Nokia, Ponsse, Prima Power, Raute, SSAB ja Tieto. Ekosysteemin toimintaa rahoittavat siihen osallistuvat yritykset ja Tekes.

Tuomas Martinkallio, johtaja, Digital Service Enablers, puh. 050 433 6681, tuomas.martinkallio@cargotec.com
Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com
Essi Huttu, johtaja, DIMECC Oy, puh. 040 840 9259, essi.huttu@dimecc.com

DIMECC Oy on johtavien yritysten ja tutkimuslaitosten omistama digiajan innovaatioalusta, joka yhdistää Suomen valmistavan ja digitaalisen teollisuuden sekä akateemisen tutkimuksen parhaat voimat. www.dimecc.com