Lehdistötiedote MacGregor

MacGregor toimittaa merenalaiseen kuormankäsittelyyn tarkoitetut nosturit maailman ensimmäiseen merenalaiseen louhintaan tarkoitettuun alukseen

21.04.2015

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 21. HUHTIKUUTA 2015 KLO 13.00

Cargoteciin kuuluva MacGregor sai kahden merenalaiseen kuormankäsittelyyn tarkoitetun nivelpuominosturin tilauksen Fujian Mawei Shipbuilding Limited -telakalta. Nosturit asennetaan maailman ensimmäiseen merenpohjan louhintaan tarkoitettuun alukseen. Nosturit toimitetaan vuoden 2017 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Tilaus on kirjattu vuoden 2015 ensimmäiselle vuosineljännekselle.

Tuotantotukialus on singaporelaisen SeaTeck Solutions-yrityksen dubailaiselle Marine Assets Corporation (MAC) varustamolle suunnittelema 227 metriä pitkä ja 40 metriä leveä alus. Aluksen toimitus tapahtuu vuoden 2017 lopulla, jolloin alus siirtyy pitkäaikaisella vuokrasopimuksella kanadalaisen merenpohjantutkimukseen keskittyvän Nautilus Minerals -yhtiön käyttöön.

MacGregorin saama tilaus käsittää kaksi nivelpuominosturia: yhden merenkäynnin liikkeiden kompensointijärjestelmällä varustetun kapasiteetiltaan 200 tonnin nosturin, joka on suunniteltu käytettäväksi 2 500 metrin syvyydessä, sekä pienemmän 100 tonnin nosturin.

Mike Johnston, Nautilus Mineralsin toimitusjohtaja, sanoo: "Olemme mielissämme, että tuotantotukialuksemme toiminnan kannalta tärkeät laitteet saadaan ensiluokkaiselta toimittajalta. Nosturit ovat oleellinen laitteisto varmistamaan toiminnan turvallisuuden kannen koko laajalla työskentelyalueella. Kerromme lisää laitteiden kehityksestä lähempänä tuotannon aloitusajankohtaa vuonna 2018."

"Olemme ilahtuneita siitä, että MacGregorin nosturit on valittu tähän mielenkiintoiseen ja arvostettuun alukseen", sanoo Tom Svennevig, MacGregorin Offshore Load Handling -divisioonan johtaja. "Offshore-toimintojen vaatimukset ovat jatkuvassa muutoksessa. Teemme MacGregorilla  kovasti töitä sen eteen, että ymmärrämme asiakkaidemme vaatimuksia ja varmistamme että olemme kilpailijoitamme edellä kyvyssämme toimittaa  juuri oikeantyyppisiä ratkaisuja kulloinkin vaadittuihin töihin, joita maailmanlaajuinen huoltoverkostomme tukee."

Lisätietoja lehdistölle:
Tom Svennevig, johtaja, Offshore Load Handling, MacGregor, puh. +47 90945 330
tom.svennevig@macgregor.com
Heli Malkavaara, viestintäpäällikkö, MacGregor, puh. 020 777 4500, heli.malkavaara@macgregor.com

Lisätietoja sijoittajille:
Paula Liimatta, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 777 4084

MacGregor on maailman johtava brändi laivojen lastinkäsittelyratkaisujen ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen ja niiden huoltopalvelujen toimittajana. MacGregor-tuotteet palvelevat merikuljetusten, offshoren ja merivoimien logistiikkamarkkinoiden lastinkäsittelytarpeita satamissa, terminaaleissa ja laivoilla.

Lastinkäsittelyratkaisumme yhdistävät olennaisimmat lastinkäsittelyyn, ahtaamiseen ja kuormaukseen liittyvät toiminnot soveltuviksi kunkin alustyypin lastiprofiiliin. Ratkaisumme parantavat alusten tuottavuutta, pienentävät ympäristölle aiheutuvaa kuormitusta ja takaavat kannattavan toiminnan koko laitteiston elinkaaren ajan. www.macgregor.com

MacGregor on osa Cargotecia. Cargotecin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 3,4 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 11 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.fi