Cargotec tuo markkinoille alan tehokkaimmat raskaat terminaalitraktorit: Kalmar TR626i ja TR632i

20.11.2012

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 20. MARRASKUUTA 2012 KLO 10

Cargotec on tuonut markkinoille Kalmarin uudet, raskaat TR626i- ja TR632i-terminaalitraktorit. Tällä hetkellä alan tehokkaimmat traktorit ovat täysin CAN-väyläohjattuja.

Uudet mallit on tarkoitettu raskaan teollisuuden ja terminaalien käyttöön, ja ne vastaavat markkinoiden nykyiseen ja tulevaan kysyntään entistä tehokkaammasta traktorista, joka selviytyy nykyteollisuuden yhä raskaammista kuormista.

Cargotec on maailman suurin raskaiden terminaalitraktorien valmistaja, ja sillä on 20 vuoden kokemus raskaiden teollisten traktorien valmistuksesta. Uudet mallit kehitettiin asiakaspalautteen pohjalta, ja niissä yhdistyvät Kalmarin koko traktorituotannon luotettavimmat teknologiset ratkaisut ja järjestelmät. Tämä tekee ajoneuvoista ketterän, joustavan ja kustannustehokkaan ratkaisun raskaiden lastien käsittelyyn.

Keskeiset ominaisuudet:
  • Alan paras suorituskyky
  • Noudattavat päästörajoituksia
  • Entistä parempi turvallisuus ja kuljettajatila
  • Huollon helppous ja pienemmät omistuskustannukset
Suorituskyky ja tuottavuus

Uusien, pitkälle kehitettyjen mallien suorituskyky on vertaansa vailla tavanomaisissa käyttötarkoituksissa kuten raskaiden perävaunujen vetämisessä ylös ro-ro-alusten ramppeja, pitkien trailerijunien vetämisessä ja teräs- ja paperiteollisuuden kaltaisen raskaan teollisuuden materiaalinkäsittelyssä.

Käytettävyysaika on eräs prosessiteollisuuden keskeisimmistä tekijöistä, joten uudet terminaalitraktorit on suunniteltu ennen kaikkea luotettavuutta silmällä pitäen. Pääjärjestelmien ja -komponenttien lujuus- ja luotettavuusanalyyseihin käytettiin yli 3000 tuntia. Ajoneuvojen raskastekoinen runko ja kori on rakennettu vastaamaan vaativan satama- ja teollisuuskäytön haasteisiin. Vakiovarusteena toimitetaan 300 litran polttoainesäiliö ja 50 litran ureatankki, jotka mahdollistavat pitkän käyttöajan ilman tankkausta, mikä lisää tuottavuutta ja käytettävyysaikaa.

Teho ja luotettavuus vertaansa vailla

Kalmarin uusien traktorien kehittämisessä on tukeuduttu Cargotecin tunnettuun kokemukseen korkealaatuisten laitteiden toimittamisesta raskaalle teollisuudelle. Uudet terminaalitraktorit ovat yhtiön historian ja markkinoiden tehokkaimmat. Traktorien voimanlähteenä toimivat EU-vaiheen IIIB / EPA-tason 4i -päästövaatimusten mukaiset Volvo TAD1360VE -sarjan moottorit, jotka hyödyntävät Volvon I6-konseptia. Moottorit tuottavat suurimman mahdollisen tehon ja vääntömomentin pienillä kierrosluvuilla.

Kalmar TR626i ja TR632i on myös varustettu ainutlaatuisella raskaalla aktiivisesti kallistuvalla nostorungolla, joka mahdollistaa vetopöydän kallistamisen +/-10° sivusuunnassa. Ratkaisu on edeltäjiään kestävämpi, vakaampi ja tehokkaampi. Kallistusta säädetään kahdella kaksitoimisella nostosylinterillä, ja säätäminen on helppoa ohjaamosta käsin. Järjestelmän ansiosta nostorunko ja nostopöytä kykenevät noudattamaan maaston muotoja, eikä runkoon kohdistu vääntövoimia. Näin renkaiden pito säilyy paremmin tasapainossa. Kallistusominaisuus takaa toiminnan turvallisuuden ja pidemmän käyttöiän nostolaitteiston komponenteille. Näiden tekijöiden seurauksena Kalmar TR626i:n nostokapasiteetti on vaikuttavat 36 tonnia ja TR632i-mallin vastaava jopa 50 tonnia. Ajoneuvon kokonaisvetokyky on 240 tonnia ja 320 tonnia.

Ympäristöystävällisyyttä

Tehon lisäys ei ole pois ajoneuvojen ympäristöystävällisyydestä. Traktorien Volvo-moottoreissa käytetään SCR-tekniikkaa (Selective Catalytic Reduction), joka vähentää typpioksidi- ja hiukkaspäästöt lähelle nollaa.

SCR-teknologia vähentää päästöjä merkittävästi heikentämättä kuitenkaan suorituskykyä, joten ajoneuvot täyttävät kaikki ympäristölainsäädännön vaatimukset tinkimättä tuottavuuden tasosta, turvallisuudesta tai laadusta, joihin Cargotecin asiakkaat ovat tottuneet. Järjestelmä on myös suunniteltu kestämään koko moottorin eliniän, joten se ei lisää huoltokäyntejä tai aiheuta kalliita seisokkeja.

Entistä parempi turvallisuus ja kuljettajakokemus

Ajoneuvojen uutta, tilavaa, ilmajousitettua ohjaamoa voi kallistaa sähköisesti jopa 60 astetta.

Ohjaamo on suunniteltu ROPS:n turvallisuusstandardin (ISO 3471:1994) mukaisesti. Leveät askelmat, selkeät kulkutiet, luistamattomat materiaalit ja kaiteet lisäävät turvallisuutta entisestään. Uusiin traktoreihin on helppo nousta traileriliitännöille on vaivaton pääsy. Cargotec on kehittänyt nämä ominaisuudet terminaalityöskentelyn tarkkuuden ja turvallisuuden parantamiseksi.

Ohjaamon sisäpuolen ergonominen suunnittelu tekee kuljettajatilasta mukavan ja edistää tuottavuutta. Traktorien hallintalaitteet on sijoitettu loogisesti ja varustettu uudistetuilla, helposti ymmärrettävillä symboleilla. Korkea ajoasento tarjoaa kuljettajalle erinomaisen näkyvyyden kaikkiin suuntiin, ja epäsymmetrinen istuinasettelu parantaa näkyvyyttä sivuikkunasta.

Helposta huollosta vastinetta rahoille

CAN-väyläliittymä mahdollistaa tehokkaan diagnostiikan ja helpottaa muutosten tekemistä. CAN-väylä myös helpottaa traktorien huoltoa, säästä aikaa ja energiaa, parantaa suorituskykyä ja pienentää kustannuksia. Uusi kolmen ja puolen tuuman värimonitori näyttää kuljettajalle kaikki tiedot, joita tarvitaan selkeän tilannekuvan muodostamiseen ja traktorin täydelliseen hallintaan.

Kalmar TR626i- ja TR632i-mallien rakenne on selkeä ja looginen. Moottori, ilmansuodatin, pneumatiikka- ja hydrauliikkaventtiilit, hydrauliikkatankki ja CAN-moduulit ovat kaikki helposti käden ulottuvilla, kuten ovat pneumatiikkasäiliöt, akut, ureanhallinta ja ureatankki sekä dieseltankkikin.

Selkeän rakenteen ansiosta päivittäiset tarkastukset ja säädöt on helppo tehdä - nopea ja helppo huolto alentaa ajoneuvojen omistuskustannuksia.

Chris Booth, johtaja, terminaalitraktorit, puh. + 44 169 162 3100, chris.booth@cargotec.com

Maija Eklöf, johtaja, viestintä ja markkinointi, Terminals, puh. +358 20 777 4096, maija.eklof@cargotec.com

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua niin maalla kuin merelläkin - kaikkialla, missä tavara liikkuu. Cargotecin tytärbrändit Hiab, Kalmar ja MacGregor tunnetaan kuorman- ja lastinkäsittelyalan johtavina brändeinä ympäri maailman. Maailmanlaajuinen Cargotecin verkosto toimii lähellä asiakkaita, ja kattavat huoltopalvelut takaavat laitteiden jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan. Cargotecin liikevaihto vuonna 2011 oli 3,1 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 10 500 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsingin pörssissä tunnuksella CGCBV. www.cargotec.com