Lehdistötiedote Cargotec

Rainbow-Cargotec Industries Co Ltd (RCI) juhlistaa uuden Kiinan-tehtaan peruskiven muurausta

18.06.2012

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 18. KESÄKUUTA 2012 KLO 7.30

Rainbow-Cargotec Industries Co Ltd (RCI) on Cargotecin ja Jiangsu Rainbow Heavy Industries Co., Ltd:n (RHI) yhteisyritys Kiinassa. Yritykset juhlistavat tänään RCI:n uuden toimipisteen peruskiven muurausta. Tehdas rakennetaan Taicangiin Jiangsun maakunnassa.

Uuden tehtaan peruskiven muurausseremoniaa isännöivät Cargotecin toimitusjohtaja Mikael Mäkinen ja RHI:n hallituksen puheenjohtaja, RCI:n toimitusjohtaja Wu Jian. Tilaisuuden kunniavieraiksi on kutsuttu Kiinan Suomen-suurlähettiläs Huang Xing ja Suomen Kiinan-suurlähettiläs Lars Backström.

"Uuden tehtaan rakentaminen Taicangiin osoittaa, että RHI ja Cargotec ovat sitoutuneet yhdistämään voimansa ja saavuttamaan menestystä tulevaisuudessa. Luomme uusia, maailmanlaajuisesti kilpailukykyisiä ratkaisuja, jotka varmasti hyödyttävät asiakkaitamme. Uudesta tehtaasta on loistavat yhteydet markkinoillemme Jangtse-jokea pitkin. Tämä vahvistaa Cargotecin toimituskykyä", sanoo Cargotecin toimitusjohtaja Mikael Mäkinen.

RCI tarjoaa johtavia nosturiratkaisuja kaikkialle maailmaan. Se hyödyntää kasvumahdollisuuksia Kiinan markkinoilla ja globaalisti vahvan paikallisen läsnäolon, tietämyksen ja kokemuksen avulla. Yhteisyritys keskittyy satamanostureihin, mobiilipukkinostureihin, kiskoilla kulkeviin pukkinostureihin ja muihin raskaisiin nostureihin.

"Yhteistyö Taicangin paikallishallinnon kanssa on sujunut hyvin, mistä olemme erittäin tyytyväisiä. RCI:n odotetaan luovan alueelle monia työllistymismahdollisuuksia. Sen lisäksi se luo monia epäsuoria työllisyysvaikutuksia", sanoo RCI:n toimitusjohtaja Wu Jian.

Uuden tuotantolaitoksen ympäristöystävällisyys tulee olemaan alan kiinalaisen rakentamisen kärkiluokkaa. Esimerkiksi energian- ja vedenkulutus sekä päästöt on otettu tarkasti huomioon ja minimoitu. RCI:n uusi tehdasalue on 30 hehtaarin kokoinen ja tehtaan kerrosala on yli 265 000 neliömetriä. Rakennustyöt valmistuvat kahdessa vuodessa.

RCI-yhteisyritys tukee Cargotecin strategiaa, johon kuuluu vahva läsnäolo Aasiassa. Cargotec arvioi parhaillaan Cargotec Marinen listaamista Singaporen pörssiin. Cargotec Marinen listautuminen vahvistaisi sen läsnäoloa Aasiassa ja turvaisi kannattavan kasvun. Reilu kolmasosa Cargotecin myynnistä tulee Aasian ja Tyynenmeren alueelta. Cargotec työllistää alueella noin 2 500 henkilöä yhdeksässä eri maassa. Yhtiön Aasian-tuotantoyksiköt sijaitsevat Kiinassa, Intiassa, Koreassa, Malesiassa ja Singaporessa. Osa tuotannosta on ulkoistettu yhteistyökumppaneille, jotka toimivat lähinnä Aasiassa.

Mikael Mäkinen, toimitusjohtaja, Cargotec, puh. 020 777 4101

Wu Jian, hallituksen puheenjohtaja, RHI, toimitusjohtaja, RCI, puh. +86 513 8010 0206 (englanniksi)

Anne Westersund, viestintä- ja markkinointijohtaja, puh. 020 777 4460

Lisätietoja sijoittajille:

Paula Liimatta, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 777 4084

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua niin maalla kuin merelläkin - kaikkialla, missä tavara liikkuu. Cargotecin tytärbrändit Hiab, Kalmar ja MacGregor tunnetaan kuorman- ja lastinkäsittelyalan johtavina brändeinä ympäri maailman. Maailmanlaajuinen Cargotecin verkosto toimii lähellä asiakkaita, ja kattavat huoltopalvelut takaavat laitteiden jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan. Cargotecin liikevaihto vuonna 2011 oli 3,1 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 10 500 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu Helsingin NASDAQ OMX -pörssissä tunnuksella CGCBV. www.cargotec.com

Jiangsu Rainbow Heavy Industries Company Limited on nopeasti kasvava kiinalainen raskaiden koneiden ja laitteiden toimittaja. Yrityksen tuotteisiin kuuluvat pääasiallisesti laivojen laitteet, nostolaitteet, offshore-ratkaisut ja kaupunkipysäköintijärjestelmät. Rainbown osakeet on noteerattu Shenzhenin pörssissä kaupankäyntitunnuksella 002483:SZ. www.jiangsurhi.com

Rainbow-Cargotec Industries Co Ltd (RCI) tarjoaa johtavia nosturiratkaisuja kaikkialle maailmaan. Yritys erikoistuu satamanostureihin, mobiilipukkinostureihin, kiskoilla kulkeviin pukkinostureihin ja erikoislaivanostureihin. RCI on Cargotecin ja Jiangsu Rainbow Heavy Industries Co., Ltd:n yhteisyritys. www.rainbowcargotec.com