Cargotecille E-one-mobiilipukkinostureiden tilaus Vietnamista

13.09.2007

Cargotecin kontinkäsittelyliiketoiminta-alue Kalmar on saanut jatkotilauksen kymmenestä E-one-mobiilipukkinosturista Vietnamista Saigon Newportilta (SNP). Mobiilipukkinosturit toimitetaan SNP:n Tan Cang - Cai Mepin konttiterminaaliin syksyllä 2008.

Mobiilipukkinosturit ovat suunnittelultaan samanlaisia kuin SNP:n kasvavaan Cat Lain konttiterminaaliin huhtikuussa 2007 tilaamat kymmenen E-one-mobiilipukkinosturia. E-one-mobiilipukkinosturit ovat ympäristöystävällisiä ja tuottavuutta lisääviä. Nostureiden kaikki toiminnot ovat sähköisiä, ja ne toimivat ilman hydrauliikkaa. Nosturit ovat leveydeltään 6+1 konttia ja korkeudeltaan 1 yli 5 konttia, ja ne varustetaan Kalmarin automaatiosovelluksiin kuuluvalla Smartpath®-kontinpaikannusjärjestelmällä.

Cai Mep -konttiterminaalin ensimmäisen satamalaiturin rakentaminen alkoi vuoden 2007 alussa, ja se on määrä avata vuoden 2008 loppuun mennessä. Ensimmäinen rakennusvaihe käsittää 300 metrin pituisen satamalaiturin ja 20 hehtaarin suuruisen konttialueen, jolla pystytään käsittelemään 650 000 TEUta vuosittain (TEU on yksi 20 jalan standardiyksikkö).

Cai Mep -konttiterminaali on kansainvälisen Cai Mep - Thi Vain satama-alueen ensimmäinen kehittämisvaihe. Satama on suunniteltu palvelemaan Ho Chi Minhin kaupunkia ja Dong Nain ja Ba Ria - Vung Taun maakuntia. Meren lähellä sijaitsevan syväjokisatamansa ansiosta Cai Mep -konttiterminaalin odotetaan muodostuvan suureksi kauttakulkusatamaksi Vietnamin eteläiselle alueelle.

Mobiilipukkinosturin yksikköhinta vaihtelee 1-1,5 miljoonan euron välillä.

Lähettäjä:
Cargotec Oyj

Kari Heinistö
varatoimitusjohtaja

Eeva Mäkelä
sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja

Lisätiedot:
Christer Granskog, toimitusjohtaja, Kalmar, puh. 0204 55 4776
Eeva Mäkelä, sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja, puh. 0204 55 4281

Cargotec on maailman johtava lastinkäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka tuotteita käytetään tavaravirran eri vaiheissa laivoissa, satamissa, terminaaleissa, jakelukeskuksissa ja lähikuljetuksissa. Konsernin tuotemerkeillä Hiab, Kalmar ja MacGREGOR on markkinajohtajan asema, ja ne tunnetaan asiakkaiden keskuudessa kaikkialla maailmassa. Cargotecin liikevaihto on 2,8 miljardia euroa. Konsernilla on yli 10 000 työntekijää ja toimintaa lähes 160 maassa. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu Helsingin Pörssissä.